Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Pedagogika jako vědní obor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pedagogika se zabývá vším tím, co vytváří nějaké edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů. (Jan Průcha)

Pedagogika se zabývá člověkem v situaci výchovy … V situaci výchovy je celý člověk se všemi svými vztahy ke skutečnosti. Jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý, mnohonásobně polarizovaný, vyžadující interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku. (Stanislava Kučerová)

Úkoly pedagogiky:

Pedagogika plní tři úkoly

Analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu

Verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky

Prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle

Organizované mezinárodní i české vědecké společnosti

- AERA, CIDREE, AERLI, EERA

- ČAPV - Česká asociace pedagogického výzkumu, působí u nás od roku 1992

Prameny pedagogiky

1. Historický vývoj výchovy – odráží se v dílech pedagogických myslitelů a v dochovaných pedagogických dokumentech.

2. Současná společenská a výchovná praxe – jejím studiem je možno zjišťovat vztahy mezi cíli výchovy, použitými prostředky a získanými výsledky.

3. Pedagogické (výchovné) experimenty – experiment jako druh praxe ověřuje hypotézy a stává se kritériem poznání. Poznávání podstatných vztahů, souvislostí a vlastností pedagogických jevů na základě experimentu umožňuje jevy ovládat, zkvalitňovat nebo i nově vytvářet.

4. Výsledky ped. výzkumu, zahraniční poznatky

Současné pojetí pedagogiky zahrnuje tyto pedagogické disciplíny:

- obecná pedagogika – zkoumá základní pedagogické kategorie a obecné zákonitosti výchovných procesů. Zabývá se teoretickými a metodologickými základy pedagogiky, podstatou, podmínkami a zákonitostmi výchovných jevů.

- didaktika – obecná i speciální – zkoumá otázky cílů, prostředků a obsahů vzdělání, organizačních forem a metod vyučování.

- teorie výchovy – je disciplína zabývající se rozvíjením jedince v různých oblastech kultury a

sociálních vztahů.

- filosofie výchovy – zkoumá výchovu ve vztahu k podstatě člověka a společnosti.

- sociologie výchovy – studuje sociální podmínky a sociální důsledky vzdělávání ( např. vliv vzdělání na pracovní uplatnění, způsob života obyvatelstva, kriminalitu apod.)

- dějiny pedagogiky – zkoumají a vysvětlují vývoj pedagogických idejí, praktických výchovných norem, institucí a školských soustav.

- srovnávací pedagogika – porovnává pedagogické teorie a výchovně vzdělávací systémy různých zemí.

- sociální pedagogika – zkoumá sociální vztahy v procesu výchovy. Zabývá se výchovou i mimo vyučování a vlivem sociálního prostředí na člověka.

- andragogika – řeší teorii výchovy a vzdělávání dospělých, řeší problematiku výchovně vzdělávacího působení na dospělé po skončení školní docházky.

Témata, do kterých materiál patří