1. Pedagogika jako vědní obor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- pedagogická antropologie
- pedagogická diagnostika
- speciální pedagogika – se teorií a praxí výchovy a vzdělávání mládeže a dospělých se speciálními potřebami vyplývajících z různých druhů postižení. Dělí se na tyto obory: Psychopedie – zabývá se mentální retardací a dalšími psychickými problémy.
Somatopedie – výchova tělesně postižených.
Tyflopedie – vzdělávání zrakově postižených.
Surdopedie – výchova a vzdělávání sluchově
postižených.
Logopedie – vzdělávání s vadou řeči.
Etopedie – poruchy chování.
Speciální pedagogika věnuje pozornost i vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení jakou jsou dyslexie (porucha čtení), dysgrafie (porucha psaní), dysortografie (porucha osvojování pravopisu), dyspraxie (porucha osvojování praktických zkušeností) atd.
- další vědní disciplíny (hraniční) – biologie, sociologie, logika, filozofie, etika, estetika, psychologie, ekonomie výchovy, etika výchovy (řeší mravní vztahy ve výchově) - jde o disciplíny, které čerpají své informace zároveň z pedagogiky, ale také z jiného vědního oboru (psychologie, politologie, biologie…). Tyto disciplíny také ukazují, jak využít poznatky jiných věd pro pedagogickou praxi.
Pedagogická psychologie: Disciplína, která přináší poznatky z psychologie do prostředí výchovy a vzdělávání. Např. poznatky psychologie o tom, jak se člověk učí, přenáší do výchovně vzdělávacího procesu. Věnuje se procesům učení a výchovy a jejich vlivu na jedince.
Ekonomie vzdělávání: Věnuje se otázkám financování školství, efektivitě vynakládaných finančních prostředků, vztahy mezi vzděláním lidí a uplatněním na trhu práce…).
Sociologie výchovy: Věnuje se otázkám, jak funguje výchova v rámci celku společnosti. Zabývá se například vlivem výchovy na společnost a společenské změny. Tedy jak ovlivňuje výchova společenské procesy a jak společnost ovlivňuje výchovu.
Vzdělávací politika: Disciplína věnující se otázkám jak vytvářet vzdělávací systémy. Tomu se věnují ministerstva a parlament (národní rovina) krajských úřadů (regionální rovina) aj. Jde například o vytváření standardů (co by žáci měli umět), stanovení cílů vzdělání v daném státě, tvorbu vyhlášek a zákonů v oblasti vzdělávání…
Obsahová náplň pedagogiky – rozdělení disciplín podle 5 kritérií
1. Podle obsahu zkoumání: obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, pedagogická teleologie, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání.
2. Podle věku: předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika (výchova a vzdělávání dospělých v ekonomicky produktivním věku), gerontagogika (výchova a vzdělávání seniorů // dospělých v ekonomicky neproduktivním věku)