Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Pedagogika jako vědní obor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- osvojení si pozitivních a tolerantních postojů k příslušníkům jiných národů a etnik

- projevení pozitivního vlivu tohoto typu vzdělávání na eliminaci předsudků mezi příslušníky jednotlivých národů a etnik

- oblast není dostatečně zpracována

- problém – předsudky při přijímání studentů z jiných zemí (rasismus, xenofobie, snižování možností našich studentů na přijetí na VŠ)

  • kázeňské problémy na základních školách (zejména šikana)

- poměrně velký problém se kterým se setkávají učitelé na většině ZŠ

- existuje několik typologizací kázeňských problémů (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy) :

- vandalismus - násilné jednání vůči žákům (šikana)

- násilné chování vůči učitelům

- jednání a chování žáka pod vlivem alkoholu

- jednání a chování žáka pod vlivem drog

- kouření

- pozdní příchody a chození za školu

- podvádění při testech

- jednotlivé problémy ještě děleny do dvou oblastí – lehčího a těžšího charakteru

- na školách převažují problémy lehčího charakteru (vyrušování, absence domácích úkolů, pozdní příchody do školy)

- z problémů těžšího charakteru se na školách nejčastěji vyskytuje násilné jednání vůči žákům (šikana) – fyzické nebo psychické týrání žáků

- důležité odhalení projevů a řešení

- nutno dodržovat základní pravidla přístupu, odhalování a řešení kázeňských problémů

- problematikou šikany se u nás zabývá Bendl, Kolář, Říčan ad.

  • environmentální výchova

- budování pozitivního vztahu k přírodě, který je základem šetrného a předvídavého chování a jednání

- děti musí být vedeni k co nejšetrnějšímu chování k přírodě a jednání ve smyslu nutnosti nepoškozovat přírodu

- výchova a vzdělávání jak ve škole, tak v pomáhajících institucích (např. Lipka), ale klíčové postupně budovat ekologicky šetrné myšlení a jednání u rodičů dětí

- problém – nevhodná medializace ekologické a environmentální problematiky, převažují názory značně diskutabilní

Literatura :

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1999.

JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno : Paido, 2001.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno : MSD, 2007.

VORLÍČEK, Ch. Pedagogika, SPN, Praha 1983

PORTFOLIOVÝ ÚKOL:

Nejvýznamnější periodika:

Pedagogika

Paidagogos

Ped. orientace (pro teorii a výzkum)

Orbis scholae

Aula (VŠ pedagogika)

Komenský (didaktika 1.st. ZŠ)

Speciální pedagogika

Učitelské noviny

Učitelské listy (pro učitele)

Informatorium (MŠ)

Moderní vyučování

Andragogika

  • můžete si každý vybrat téma, které považujete za důležité či zajímavé:

  • tři různé články z čas. Pedagogika:

Témata, do kterých materiál patří