1. Pedagogika jako vědní obor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- osvojení si pozitivních a tolerantních postojů k příslušníkům jiných národů a etnik
- projevení pozitivního vlivu tohoto typu vzdělávání na eliminaci předsudků mezi příslušníky jednotlivých národů a etnik
- oblast není dostatečně zpracována
- problém – předsudky při přijímání studentů z jiných zemí (rasismus, xenofobie, snižování možností našich studentů na přijetí na VŠ)
kázeňské problémy na základních školách (zejména šikana)
- poměrně velký problém se kterým se setkávají učitelé na většině ZŠ
- existuje několik typologizací kázeňských problémů (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy) :
- vandalismus - násilné jednání vůči žákům (šikana)
- násilné chování vůči učitelům
- jednání a chování žáka pod vlivem alkoholu
- jednání a chování žáka pod vlivem drog
- kouření
- pozdní příchody a chození za školu
- podvádění při testech
- jednotlivé problémy ještě děleny do dvou oblastí – lehčího a těžšího charakteru
- na školách převažují problémy lehčího charakteru (vyrušování, absence domácích úkolů, pozdní příchody do školy)
- z problémů těžšího charakteru se na školách nejčastěji vyskytuje násilné jednání vůči žákům (šikana) – fyzické nebo psychické týrání žáků
- důležité odhalení projevů a řešení
- nutno dodržovat základní pravidla přístupu, odhalování a řešení kázeňských problémů
- problematikou šikany se u nás zabývá Bendl, Kolář, Říčan ad.
environmentální výchova
- budování pozitivního vztahu k přírodě, který je základem šetrného a předvídavého chování a jednání
- děti musí být vedeni k co nejšetrnějšímu chování k přírodě a jednání ve smyslu nutnosti nepoškozovat přírodu
- výchova a vzdělávání jak ve škole, tak v pomáhajících institucích (např. Lipka), ale klíčové postupně budovat ekologicky šetrné myšlení a jednání u rodičů dětí
- problém – nevhodná medializace ekologické a environmentální problematiky, převažují názory značně diskutabilní
Literatura :
JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1999.
JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno : Paido, 2001.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno : MSD, 2007.
VORLÍČEK, Ch. Pedagogika, SPN, Praha 1983
PORTFOLIOVÝ ÚKOL:
Nejvýznamnější periodika:
Pedagogika
Paidagogos
Ped. orientace (pro teorii a výzkum)
Orbis scholae
Aula (VŠ pedagogika)
Komenský (didaktika 1.st. ZŠ)
Speciální pedagogika
Učitelské noviny
Učitelské listy (pro učitele)
Informatorium (MŠ)
Moderní vyučování
Andragogika
můžete si každý vybrat téma, které považujete za důležité či zajímavé:
tři různé články z čas. Pedagogika: