1. Pedagogika jako vědní obor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/P2_17_cl_02_Kooperativni_106_125.pdf
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/Ped3_2017_01_Uvodnik_185_190.pdf
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/P2_17_cl_03_Formativni_126_146.pdf
dvě čísla Učitelských novin, kde je článků mnoho:
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/učitelské%20noviny%202017-25.pdf
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/učitelské%20noviny%202017-26.pdf
Často se ve všech periodikách objevuje problematika jednotných státních maturit – že je to nesmysl, když jsou středoškolské obory výrazně obsahově diferencované. Jak to ale řešit?
Dalším tématem jsou i jednotné přijímací zkoušky (viz Učitelské noviny).
Ped. periodika se také zabývají např. formativním hodnocením v praxi, kooperativním učením v praxi, postavením učitele v dnešní škole (viz Pedagogika).
Já jsem pro tento úkol vybrala studii od Veroniky Laufkové s názvem Formativní hodnocení v praxi české základní školy z časopisu Pedagogika:
file:///C:/Users/mfolt/Desktop/P2_17_cl_03_Formativni_126_146.pdf
Kritické posouzení textu:
Jedná se o empirickou studii, v níž se autorka zaměřuje na kvalitu hodnocení na českých školách a potřebu posílit zvláště formativní hodnocení. Cíl, metody sběru dat a výsledky této studie, která byla podpořena praktickým výzkumem na záměrně vybrané škole (pětiletý projekt zde zavedený), jsou popsány v abstraktu.
V úvodu – z výzkumů vyplývá neuspokojivá kvalita hodnocení na školách, především kvůli nedostatečnému poskytování zpětné vazby.
Jednotlivé podkapitoly mají vždy nadpis vztahující se k jejich obsahu. První tedy pojednává o tom, co vlastně formativní učení je. Druhá potom popisuje výzkum (cíle, metody, otázky…). A ve třetí podkapitole jsou popsány výsledky, velký prostor je zde věnován konkrétním poznatkům vybrané učitelky a jejím metodám uplatňování FH. V poslední části jsou popsána pozitiva a přínos FH a nějaké „rady“ pro možné zavedení FH do školy.
Cílem bylo zjistit postoje angažovaných (žáků, učitelů, mentorky) k FH.
Text obsahuje velké množství citací z odborné literatury i poznámek pod čarou, jenž doplňují či vysvětlují autorkou zamýšlený obsah. Často autorka cituje učitelku Kristýnu i její žáky, což lépe dokládá skutečnost. Celkové rozložení textu je přehledné, důležité pojmy jsou tučně vytištěny. Text je doplněn o tabulku a graf, opět to přispívá k lepší přehlednosti a ilustraci již napsaného.