Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Pedagogika jako vědní obor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika

4. Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie // tyflopedie, etopedie

5. Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika

Problémy pedagogiky (v jednotlivých pedagogických oblastech)

  • terminologie pedagogiky

- nepřesná a nejednotná, jinak chápána veřejností, oborníky a ve světě

- veřejnost – pedagogika souborem návodů a postupů používaných učitelem při vyučování

- odborníci – dělení na část teoretickou a praktickou, věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou

- problém i v pojetí pedagogiky jako pojmu v různých zemích

- zahraničí - Německo (autonomní monodisciplinární vědní obor orientovaný k filosofii)

- Francie (sociální věda a multidisciplinární obor)

- Anglie, USA (ve smyslu multidisciplinárních oborů pokrývajících edukaci)

- často také chybí literatura nebo není sjednocena

  • autorita

- moc uplatňovaná v souladu s hodnotami ovládaných za využití přijatelné a schválené formy

- aspekt pozitivně či negativně ovlivňující výchovu

- pokud pedagogům schází, vede k rozkladu skupiny a neúčinnosti výchovy

  • emoce

- psychický stav pramenící ze subjektivního prožívání vztahu k něčemu a někomu

- citová vazba mezi učitelem a žáky klíčová

- nepřeceňovat ani nepodceňovat roli emocionality ve výchovně-vzdělávacím procesu

  • funkční gramotnost

- vybavenost člověka pro realizaci různých aktivit potřebných pro život v současnosti

- problémem zejména rozvojových zemí, u nás negramotnost 1 - 3 %

- důležité zkoumat příčiny vedoucí k funkční negramotnosti – dva faktory:

- pedagogické faktory – obsah školního vzdělávání není plně zaměřen na osvojování činností uplatnitelných v praktickém životě

- socioekonomické a sociokulturní faktory – u lidí z určitých sociálních vrstev významně vyšší výskyt funkční negramotnosti (sociálně patologické rodiny, některé etnické skupiny, současná vizuální kultura a pasivní konzumace)

  • multikulturní výchova

- transdisciplinární oblast spojující přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní psychologie, sociologie

- proces, jehož prostřednictvím si jednotlivci mají utvářet dispozice k pozitivnímu vnímání a hodnocení kulturních systémů odlišných od jejich vlastní kultury

- konkrétní vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým, kulturním potřebám žáků

- problémem je, zda u takovýchto skupin uplatňovat programy stejné jako pro žáky české nebo zda vytvářet pro tyto žáky programy speciální a specifické

Témata, do kterých materiál patří