1. Pedagogika jako vědní obor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika
4. Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie // tyflopedie, etopedie
5. Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika
Problémy pedagogiky (v jednotlivých pedagogických oblastech)
terminologie pedagogiky
- nepřesná a nejednotná, jinak chápána veřejností, oborníky a ve světě
- veřejnost – pedagogika souborem návodů a postupů používaných učitelem při vyučování
- odborníci – dělení na část teoretickou a praktickou, věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou
- problém i v pojetí pedagogiky jako pojmu v různých zemích
- zahraničí - Německo (autonomní monodisciplinární vědní obor orientovaný k filosofii)
- Francie (sociální věda a multidisciplinární obor)
- Anglie, USA (ve smyslu multidisciplinárních oborů pokrývajících edukaci)
- často také chybí literatura nebo není sjednocena
autorita
- moc uplatňovaná v souladu s hodnotami ovládaných za využití přijatelné a schválené formy
- aspekt pozitivně či negativně ovlivňující výchovu
- pokud pedagogům schází, vede k rozkladu skupiny a neúčinnosti výchovy
emoce
- psychický stav pramenící ze subjektivního prožívání vztahu k něčemu a někomu
- citová vazba mezi učitelem a žáky klíčová
- nepřeceňovat ani nepodceňovat roli emocionality ve výchovně-vzdělávacím procesu
funkční gramotnost
- vybavenost člověka pro realizaci různých aktivit potřebných pro život v současnosti
- problémem zejména rozvojových zemí, u nás negramotnost 1 - 3 %
- důležité zkoumat příčiny vedoucí k funkční negramotnosti – dva faktory:
- pedagogické faktory – obsah školního vzdělávání není plně zaměřen na osvojování činností uplatnitelných v praktickém životě
- socioekonomické a sociokulturní faktory – u lidí z určitých sociálních vrstev významně vyšší výskyt funkční negramotnosti (sociálně patologické rodiny, některé etnické skupiny, současná vizuální kultura a pasivní konzumace)
multikulturní výchova
- transdisciplinární oblast spojující přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní psychologie, sociologie
- proces, jehož prostřednictvím si jednotlivci mají utvářet dispozice k pozitivnímu vnímání a hodnocení kulturních systémů odlišných od jejich vlastní kultury
- konkrétní vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým, kulturním potřebám žáků
- problémem je, zda u takovýchto skupin uplatňovat programy stejné jako pro žáky české nebo zda vytvářet pro tyto žáky programy speciální a specifické