Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Pedagogika jako vědní obor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- problémem také samotné uplatňování edukačních konstruktů multikulturní výchovy v edukační realitě → výzkumně prozatím nepostiženo

- tři výzkumné problémy této oblasti :

- v jakém věku dětí a z jakých zdrojů vznikají negativní postoje vůči příslušníkům jiných ras nebo etnik

- jaké jsou současné postoje mladých lidí k imigrantům

- jaký je vliv školního kurikula jako jednoho ze zdrojů kulturních předsudků

- vždy klást důraz na potlačování rasistických a xenofobních projevů vůči žákům jiných ras a etnik

  • spolupráce rodiny a školy

- rodina a škola musí spolu komunikovat a kooperovat, oblast teorie partnerství rodiny a školy - rodina i škola vzdělávají a vychovávají – základní výchovně-vzdělávací instituce

- realita však často odlišná

- škola často pojímána jako nutnost a rodiče se školou odmítají komunikovat → negativní pro dítě - opakem angažovanost rodičů pro školu → pozitivní vliv na dítě

- vztahy mezi školami a rodiči spíše stagnují než by byly zintenzivňovány

  • alternativní a inovativní školy

- alternativní škola – vzdělávací instituce vyznačující se nějakou pedagogickou specifičností, na rozdíl od standardní, běžné školy

- alternativní přístupy pochází většinou ze zahraničí a jejich využití je velmi přínosné ve výchovně-vzdělávacím procesu

- inovativní škola – škola, která přešla od spontánních dílčích inovací k podstatným systémovým změnám v cílech, metodách a organizaci vyučování - inovativních škol v ČR velmi málo, jsou prakticky součástí alternativního školství

- pedagogická teorie studuje alternativní školství z hlediska historie :

- alternativních škol a přístupů (navazuje zejména na reformní školství a nejznámější školy jsou waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenská, daltonská a winnetská)

- moderních typů alternativních škol (otevřená škola, zdravá škola, magnetová škola, škola bez ročníků, angažované, autentické, prožitkové, aktivní učení)

- rozdíly mezi státními a soukromými školami (většina alternativních škol jsou školy soukromé) - problém – jak efektivně financovat soukromý sektor v oblasti vzdělávání a výchovy

  • evropská dimenze ve vzdělávání

- princip prostupující vzdělávacími systémem, podporující chápání širších evropských souvislostí a perspektiv vzdělávání

- úkol zavádět do školního kurikula témata umožňující žákům a studentům osvojovat si vědomosti o jiných evropských národech a etnikách - programy týkající se vzájemné výměny studentů (TEMPUS, SOCRATES)

- často však výchova „k evropanství“ bývá na základních školách plně opomenuta - zařazovat do souvislosti s „výchovou k lásce k vlasti“

- pedagogický výzkum evropské dimenze odhaluje problémy a nové úkoly:

- změna myšlení mladých lidí ve směru k evropanství

Témata, do kterých materiál patří