1. Pedagogika jako vědní obor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- problémem také samotné uplatňování edukačních konstruktů multikulturní výchovy v edukační realitě → výzkumně prozatím nepostiženo
- tři výzkumné problémy této oblasti :
- v jakém věku dětí a z jakých zdrojů vznikají negativní postoje vůči příslušníkům jiných ras nebo etnik
- jaké jsou současné postoje mladých lidí k imigrantům
- jaký je vliv školního kurikula jako jednoho ze zdrojů kulturních předsudků
- vždy klást důraz na potlačování rasistických a xenofobních projevů vůči žákům jiných ras a etnik
spolupráce rodiny a školy
- rodina a škola musí spolu komunikovat a kooperovat, oblast teorie partnerství rodiny a školy - rodina i škola vzdělávají a vychovávají – základní výchovně-vzdělávací instituce
- realita však často odlišná
- škola často pojímána jako nutnost a rodiče se školou odmítají komunikovat → negativní pro dítě - opakem angažovanost rodičů pro školu → pozitivní vliv na dítě
- vztahy mezi školami a rodiči spíše stagnují než by byly zintenzivňovány
alternativní a inovativní školy
- alternativní škola – vzdělávací instituce vyznačující se nějakou pedagogickou specifičností, na rozdíl od standardní, běžné školy
- alternativní přístupy pochází většinou ze zahraničí a jejich využití je velmi přínosné ve výchovně-vzdělávacím procesu
- inovativní škola – škola, která přešla od spontánních dílčích inovací k podstatným systémovým změnám v cílech, metodách a organizaci vyučování - inovativních škol v ČR velmi málo, jsou prakticky součástí alternativního školství
- pedagogická teorie studuje alternativní školství z hlediska historie :
- alternativních škol a přístupů (navazuje zejména na reformní školství a nejznámější školy jsou waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenská, daltonská a winnetská)
- moderních typů alternativních škol (otevřená škola, zdravá škola, magnetová škola, škola bez ročníků, angažované, autentické, prožitkové, aktivní učení)
- rozdíly mezi státními a soukromými školami (většina alternativních škol jsou školy soukromé) - problém – jak efektivně financovat soukromý sektor v oblasti vzdělávání a výchovy
evropská dimenze ve vzdělávání
- princip prostupující vzdělávacími systémem, podporující chápání širších evropských souvislostí a perspektiv vzdělávání
- úkol zavádět do školního kurikula témata umožňující žákům a studentům osvojovat si vědomosti o jiných evropských národech a etnikách - programy týkající se vzájemné výměny studentů (TEMPUS, SOCRATES)
- často však výchova „k evropanství“ bývá na základních školách plně opomenuta - zařazovat do souvislosti s „výchovou k lásce k vlasti“
- pedagogický výzkum evropské dimenze odhaluje problémy a nové úkoly:
- změna myšlení mladých lidí ve směru k evropanství