Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Základní škola a střední škola ve vzdělávacím systému

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (503.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

(Průcha, 2009b) doplňuje další typy funkcí:

Etická funkce - Zdůrazňuje, jak škola funguje jako systém hodnot, jak interpretuje současný svět, jakým způsobem předkládá otázky světa žákům. Svět má vystupovat jako rozmanitý, multikulturní. Pro utváření identity žáků je etická funkce klíčová.

Ochranná funkce - Školní prostředí má vytvářet pocity bezpečí a vzájemné důvěry, dále vytváří a formuje obranné mechanismy proti násilí. Nejde jen o sociálně-patologické jevy (drogová závislost, šikana), škola se musí vymezit i vůči manipulaci, zejména proti reklamě a informacím deformujícím a ohrožujícím bezpečnost a zdraví. Škola by měla žáky učit, jak informace zpracovávat a hodnotit, jak vnímat a využívat média jako zdroj informací.

Metodologicko-koordinační funkce - Do této funkce patří řízení procesu učení, systematizace poznatků a včleňování sociální zkušenosti do procesu učení. Škola má

význam pro utváření základů celoživotního učení. Škola musí reflektovat rozšíření příležitostí pro získávání poznatků z různých zdrojů, ze zkušeností z běžného života, mimoškolních a volno-časových aktivit žáků.

Socializační a personalizační funkce - Škola předává vzorce chování a občanského jednání z jedné generace na druhou, utváření výbavy pro život jedince ve společnosti. Socializační funkce navazuje na působení rodiny, výchovné a vzdělávací procesy, usiluje o vzájemnou spolupráci.

Kulturační funkce - Česká škola tuto funkci v historii zdůrazňovala a naplňovala na vysoké úrovni. Pro zachování národní identity, kultury a rozvoj národní vzdělanosti je významné seznamování s národní kulturou, ochrana a udržování kulturního dědictví. V současnosti je naplňována také institucemi mimoškolními, které rozšířily škálu vzdělávacích programů. Kulturační funkce ve škole posiluje mezinárodní a multikulturní dimenzi, zejména orientaci na Evropu a přípravu na život v otevřeném evropském prostoru.

Ekologická funkce - Škola je instituce, která vytváří prostředí, v němž děti žijí, vyrůstají, realizují zájmové a tvůrčí činnosti. Dále je místem, kde děti nacházejí příjemné prostředí k životu a vstřícnou atmosféru, podporující jejich zdravý fyzický a duševní vývoj.

Ekonomická funkce - Společnost vkládá do školy finanční prostředky a očekává výsledky. Efektivita a kvalita školy se zjišťuje z výsledků žáků, ale také z charakteristik fungování školy, její organizace, vztahů a procesů, které v ní probíhají, zjišťují se efekty, které má škola na společnost. Rozvoj evaluačních systémů dokládá posilování ekonomické funkce školy.

Politická funkce - Škola realizuje principy vzdělávací politiky státu, zajišťuje plnění práva a přístup ke vzdělání všem bez rozdílů sociálních, etnických, jazykových, kulturních a zdravotních, odpovídá za dodržování norem stanovených státem a orgány veřejné správy.

Témata, do kterých materiál patří