Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Základní škola a střední škola ve vzdělávacím systému

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (503.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kvalifikační funkce
Znamená, že žák ve škole získává znalosti, dovednosti a schopnosti, které se jeví jako žádoucí pro pozdější život v zaměstnání a ve společnosti. Tato příprava probíhá především ve vyučování. S rychlými změnami světa práce v důsledku kulturních a technologických trendů se mění také kvalifikační požadavky na vyučování. Toto se děje především při vyučování. Dnes se například očekává, že vedle čtení, psaní a počítání škola poskytne znalost nejméně jednoho cizího jazyka a uživatelskou znalost práce s počítačem jako prostředkem základního informačního vzdělání. Dále se také očekávají od různých škol propedeutické kvalifikace ve smyslu základních vědomostí a vědecké připravenosti. Také se v poslední době od školy očekává, že poskytne dokonce ukončenou kvalifikaci. Bývá také zpravidla formulována jako žádoucí dispozice chování, jako například schopnost učit se, připravenost ke spolupráci a kompetentnímu rozhodování. Tato očekávání jsou příležitostně formulována jako cíle výchovy. Toto spojení a označení je ale poněkud zavádějící a nepříliš duchaplné.

http://psychologie-pedagogika.studentske.cz/2008/07/funkce-koly.html

Selekční funkce

Znamená, že žáci jsou vzhledem k různým školním výsledkům a životním šancím třídění. Obrazně řečeno můžeme školu přirovnat k velkému „prosévacímu sítu“, které mezi jednotlivými generacemi usměrňuje a řídí přístup k zaměstnaneckým pozicím, sociální prestiži a k materiálnímu uspokojení. Proto v této souvislosti někdy hovoříme o alokační funkci. Prostředky jsou v první řadě známky a vysvědčení, které v dané chvíli to síto buď pootevřou, nebo zneprůchodní. Škola ovšem při rozdělování životních šancí a drah nerozhoduje sama: vedle sociálního původu, nadání, pohlaví a známostí hrají nemalou roli také štěstí a náhoda.

Integrační funkce

Škola svým žákům zprostředkovává jejich začlenění do společnosti, pokud možno bez nějakého třídění. To se děje zejména zprostředkováním odpovídajících postojů, přesvědčení a chování. K tomu patří např. přesnost, píle a svědomitost při plnění úkolů, připravenost ke spolupráci, spolehlivost a přesnost ve styku s lidmi, loajalita a věrnost vůči státu.

Naplněnost těchto funkcí je v první řadě ovlivňována vzdělávací politikou a školskou správou. Ale také společenské trendy (např. snaha absolvovat co nejvhodnější vzdělání), školně pedagogický rozvoj (např. požadavek na změnu vzdělávacích forem), měnící se akcenty na obsah učitelského vzdělávání a práci učitele (např. zvyšování podílu všeobecného vzdělání) více méně stanovují povahu a způsob naplnění těchto funkcí.

(http://2012.elearning.ujak.cz/mod/book/view.php?id=2537&chapterid=865)

Témata, do kterých materiál patří