4. Základní škola a střední škola ve vzdělávacím systému
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Změny ve školství
Reformy v Evropě pro 21. století
Reforma českého školství neprobíhala osamoceně, nýbrž v návaznosti na změny celoevropské. Školství v celé Evropě začalo reagovat v posledních letech na novou situaci ve světě. Evropa řeší problémy spojené s globalizací, zaostáváním evropského hospodářství, ekologické problémy a další. Úspěšné reformy by měly posunout dopředu společnost i ekonomiku členských zemí. Evropské země směřují ke společnému vzdělávání všech členů společnosti, a to prostřednictvím využití informací a znalostí a dále jejich efektivního rozvoje. Evropa dnes nemá jednotný vzdělávací systém. Národní vzdělávací systémy však mají společné vývojové trendy. Tyto trendy se osvědčily v systémech úspěšnějších zemí Evropské unie a vycházejí z inovačních produktů v pedagogické vědě. V obecné rovině se dá hovořit o požadavcích, které by žáci měli získat v 21. století v oblasti vzdělávání. Jsou jimi:
• suma základních poznatků a dovedností,
• vědění a porozumění pro kreativitu,
• schopnost aktivní volby hodnot.
Lisabonská strategie – impulz započatých změn Evropskou unií je od roku 2000 realizován program reforem pod názvem „Lisabonská strategie“,16 který má do roku 2010 udělat z Evropy ekonomicky výkonnou a konkurenceschopnou oblast. V portugalském Lisabonu se na jaře 2000 na zasedání Evropské rady o této realizaci rozhodly všechny členské státy Evropské unie.
Summit v Lisabonu uložil členským státům Unie přijmout opatření k dosažení těchto cílů:
• podstatný nárůst investic do lidských zdrojů,
• snížení počtu osob ve věku 18-24 let, které mají pouze základní vzdělání a nejsou zapojeny do dalšího vzdělávání, na polovinu do roku 2010, přeměnu škol na víceúčelová vzdělávací střediska pro široké spektrum cílových skupin, jejich napojení na internet a těsná vazba na podniky a výzkum,
• definování nových základních dovedností v informačních technologiích,
• rozšíření mobility studentů i učitelů,
• vypracování společného evropského formuláře pro curriculum vitae k usnadnění mobility. Z těchto jednání vyplynuly cíle a strategie ve vzdělávání. Nastíníme cíle lisabonského summitu, neboť jsou základem pro proměny v českém školství.
Prvním cílem je zvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí Evropské unie a to prostřednictvím:
• zlepšení přípravy pedagogů,
• rozvíjení dovednosti pro znalostní společnost,
• zajištění přístupu k informačním technologiím,
• zvýšení účasti na studiu přírodovědných a technických oborů, využití existujících zdrojů co nejefektivněji.
Dalším cílem je usnadnit všem přístup ke vzdělávání a to prostřednictvím:
• ověřením možností pro učení,
• přitažlivějším učením,