Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Základní škola a střední škola ve vzdělávacím systému

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (503.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Změny ve školství

Reformy v Evropě pro 21. století

Reforma českého školství neprobíhala osamoceně, nýbrž v návaznosti na změny celoevropské. Školství v celé Evropě začalo reagovat v posledních letech na novou situaci ve světě. Evropa řeší problémy spojené s globalizací, zaostáváním evropského hospodářství, ekologické problémy a další. Úspěšné reformy by měly posunout dopředu společnost i ekonomiku členských zemí. Evropské země směřují ke společnému vzdělávání všech členů společnosti, a to prostřednictvím využití informací a znalostí a dále jejich efektivního rozvoje. Evropa dnes nemá jednotný vzdělávací systém. Národní vzdělávací systémy však mají společné vývojové trendy. Tyto trendy se osvědčily v systémech úspěšnějších zemí Evropské unie a vycházejí z inovačních produktů v pedagogické vědě. V obecné rovině se dá hovořit o požadavcích, které by žáci měli získat v 21. století v oblasti vzdělávání. Jsou jimi:

• suma základních poznatků a dovedností,

• vědění a porozumění pro kreativitu,

• schopnost aktivní volby hodnot.

Lisabonská strategie – impulz započatých změn Evropskou unií je od roku 2000 realizován program reforem pod názvem „Lisabonská strategie“,16 který má do roku 2010 udělat z Evropy ekonomicky výkonnou a konkurenceschopnou oblast. V portugalském Lisabonu se na jaře 2000 na zasedání Evropské rady o této realizaci rozhodly všechny členské státy Evropské unie.

Summit v Lisabonu uložil členským státům Unie přijmout opatření k dosažení těchto cílů:

• podstatný nárůst investic do lidských zdrojů,

• snížení počtu osob ve věku 18-24 let, které mají pouze základní vzdělání a nejsou zapojeny do dalšího vzdělávání, na polovinu do roku 2010, přeměnu škol na víceúčelová vzdělávací střediska pro široké spektrum cílových skupin, jejich napojení na internet a těsná vazba na podniky a výzkum,

• definování nových základních dovedností v informačních technologiích,

• rozšíření mobility studentů i učitelů,

• vypracování společného evropského formuláře pro curriculum vitae k usnadnění mobility. Z těchto jednání vyplynuly cíle a strategie ve vzdělávání. Nastíníme cíle lisabonského summitu, neboť jsou základem pro proměny v českém školství.

Prvním cílem je zvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí Evropské unie a to prostřednictvím:

• zlepšení přípravy pedagogů,

• rozvíjení dovednosti pro znalostní společnost,

• zajištění přístupu k informačním technologiím,

• zvýšení účasti na studiu přírodovědných a technických oborů, využití existujících zdrojů co nejefektivněji.

Dalším cílem je usnadnit všem přístup ke vzdělávání a to prostřednictvím:

• ověřením možností pro učení,

• přitažlivějším učením,

Témata, do kterých materiál patří