Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Přechod žáků základní školy na víceletá gymnázia je velmi užívanou formou diferenciace.

Vnitřní – je diferenciací uvnitř třídy.V podstatě jde o to, aby žáci různého nadání spolu pracovali ve výuce, ale byli přitom odpovídajícím způsobem rozvíjení. Tomu odpovídají tyto formy:

  • práce ve skupinách (nadanější v samostatné skupině mohou řešit náročnější úkoly, v heteronomní skupině mohou působit jako vedoucí)

  • pomoc spolužákům ve výuce nebo při doučování

- domácí úkoly (nadanější mohou řešit náročnější úkoly)

  • projektová výuka

  • olympiády a soutěže

  • volitelné předměty

  • nepovinné předměty

  • zájmové kroužky

  • základní umělecké školy

  • jazykové školy

u nás nejvíce vnější diferenciace – snaha soustředit nadané žáky do zvláštních tříd a koncentrovaně rozvíjet jejich schopnosti – mohou rozvinout svůj talent

Individualizace ve vyučování a vzdělávání

  • přizpůsobení náročnosti učiva a vyučovacích postupů individuálním možnostem žáka tak, aby vyučování bylo co nejúčinnější

  • princip individuálního přístupu k žákům – patří k základním pravidlům vyučování i v tradiční škole

Didakticky individualizovat a diferencovat lze ve 2 základních oblastech:

1. v učivu (výběr učiva, které odpovídá vzdělávacím možnostem žáků – základní nebo rozšiřující učivo).

2. ve vyučovacích postupech využívání takových metod a forem vyučování, které počítají s individuálním učebním tempem či osobním zaměřením při učebních činnostech.

různé školy a systémy:

  • Soustava pueblovská – podstata spočívá v tom, že učitel samostatně rozhoduje o učebních činnostech žáků, do učení zasahuje jen podle jejich potřeby, pomáhá při učebních činnostech a žáky individuálně prověřuje. Žáci pracují převážně samostatně, podle vlastního uvážení a shromažďují se do jednotlivých zájmových skupin.

  • Soustava daltonská – žáci pracují samostatně a individuálně podle svých možností a schopností. Pouze některé předměty jsou vyučovány hromadně. Učitel je rádce. Učivo je rozděleno do 10 měsíců, nesplní-li žák učivo v této době, pokračuje v této práci o prázdninách. Naopak žák, který desetiměsíční program skončí dříve než za 10 měsíců, pokračuje ještě před prázdninami plněním programů následujícího ročníku. Rámcový rozvrh slouží především pro učitele, žák jím není vázán.

  • Soustava winnetovská princip samostatné a individuální učební činnosti žáka se funkčně propojuje s hromadnou výukou. Kontrolu své učební činnosti provádí většinou žák sám, nejčastěji za pomoci didaktických testů, po té testy prověří učitel.

Práce s talentovanými žáky

Vymezit inteligenci není jednoduchý úkol. Ve starších teoriích se inteligence definovala jako schopnost učit se, pohotově řešit problémy nebo to, co se dá měřit inteligenčními testy. Novější výzkumy ukazují, že existuje několik dosti nezávislých druhů inteligence, kterými je jednotlivec v různé míře nadán.

Témata, do kterých materiál patří