Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Příčiny zaviněné dítětem – děti se rodí s odlišnými rozumovými schopnostmi. Některé jsou nadané více a jiné méně. Podíl viny na jejich neprospěchu představuje především nepozornost, nedbalost, nesoustředěnost, volní problémy, kdy se dítě není schopno přinutit ke každodenní systematické práci. v tomto případě ho zaměstnáme drobnými, ale častými úkoly.
Příčiny zaviněné rodiči – ne všichni rodiče se zajímají o práci dítěte ve škole. Někteří rodiče na svoje dítě nemají čas a o nic se nestarají a jiní na něj kladou vysoké nároky, které není schopno splnit. Další příčinou neúspěchu dítěte je nejednotnost výchovného působení rodičů. To může vyvolat v dítěti nejistotu, zda plní zadané úkoly správně či nikoliv. Hrubou chybou ze strany rodičů je trestání dítěte za jeho neúspěch, aniž by zjistili příčinu. Dítě pak ztrácí sebevědomí, je uzavřené, utíká z domova, chodí za školu, důsledkem toho bývá i dětská neuróza. Proto by se rodiče měli dítěti snažit pomoci, měli by spolupracovat se školou i s psychologem.
Příčiny zaviněné školou a učitelem – špatný prospěch mohou zapříčinit i výukové metody a formy učitele (rychlé pracovní tempo, monologický výklad, atd.). Může se také stát, že dítě určité látce neporozumí. Pro neznalost probraného nepochopí látku novou a vznikají vážné problémy. Školní neúspěšnost ovlivňuje i strach ze zkoušení, špatný vztah mezi učitelem a žákem, apod.
Příčiny zaviněné psychickými poruchami – dítě může trpět poruchami myšlení, pozornosti, paměti, řeči, atd. Pokud jsou poruchy vážnějšího charakteru, doporučuje se dítě zařadit do zvláštní nebo speciální školy.
31. Pedagogická diagnostika, její oblasti a metody, vztah k psychologické diagnostice. Diagnostická práce učitele, jeho spolupráce s rodiči, s pedagogicko-psychologickou poradnou. Autodiagnostika učitele a její zdroje.
Pedagogická diagnostika
- je speciálně-pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků VV procesu.
- cílem pedagog. diagnostiky je poznání, posouzení, hodnocení, pedagogická diagnóza, prognóza a přijetí pedagogických opatření k celkovému rozvoji žáka
- může plnit několik funkcí:
poznávací (vývoj žáka a příčiny vývoje, stav a vliv podmínek)
orientační (např. v počáteční fázi poznávání)
kontrolní (např. ověření účinnosti přijatých opatření)
stimulační (upevnění určité dosažené kvality)
hodnotící (dílčí i komplexní hodnocení dosažené úrovně osobnostních, výchovných a učebních výsledků)
prognostická (návrh opatření z hlediska zjištěných faktů a blízkých i perspektivních cílů)
- diagnostikování musíme provádět průběžně ve všech fázích výchovné a učební činnosti, učitel musí průběžně poznávat celý učební proces žáka.