Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rodina a škola jsou stále významným výchovným činitelem, rodině i škole by mělo záležet na dobrých vztazích. Návštěvy rodičů ve škole zpravidla organizuje škola.
Učitelé by měli být na setkání s rodiči dobře připraveni, aby se mohli kompetentně vyjadřovat o svých žácích.
Další formou komunikace učitelů s rodiči je písemný kontakt.
Telefonický kontrakt by se měl využívat s mírou, jinak spíše obtěžuje.
Doporučuje se vést o obsahu telefonické i písemné komunikace jednoduchou dokumentaci.
Návštěva třídního učitele v rodině je nejnáročnější formou kontaktu – předpokladem je souhlas rodiny s návštěvou.
K neformálnímu kontaktu je možné využívat společenské večery, akademie, divadelní představení, dobrovolnou účastí rodičů ve vyučování v roli pozorovatele nebo asistenta, lektora, vedoucího kroužku.
S pedagogicko-psychologickou poradnou
PPP jsou samostatná poradenská zařízení zřizovaná podle Vyhláška č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
PPP participují na vzdělávacím procesu a to zvláště v těch případech, kdy je tento vzdělávací proces nějakým způsobem znesnadněn.
Hlavní součástí činnosti PPP je přímá práce s dětmi a žáky předškolních zařízení, škol a školských zařízení ve věku od 3 let do ukončení středního, resp. vyššího odborného vzdělání a s jejich rodiči, a to jak formou individuální péče, tak formou skupinové práce.
Na základě doporučení PPP je volena nebo upravována vzdělávací cesta žáků.
Při vedení dětí a žáků PPP aktivně ovlivňují proces přijímání a upevňování poznatků, postojů a hodnotové orientace (volba vhodného učebního stylu, rodinná terapie apod.).
PPP napomáhají při rozvoji pedagogicko-psychologických kompetencí učitelů, participují na činnostech v oblasti prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a na kariérovém poradenství.
Odborné týmy pracovníků PPP tvoří psychologové, speciální pedagogové a sociální pracovníci.
Činnost PPP se uskutečňuje zejména ambulantně, návštěvami pracovníků ve školách, školských a jiných zařízeních.
V rámci projektu ESF Rozvoj školních poradenských pracovišť vznikla poradenská linka pro pedagogy. Poradenská linka je primárně určena pedagogickým pracovníkům v rámci celé České republiky, kterým bude nápomocna výlučně při řešení problémových výchovných situací týkajících se školního prostředí. Zejména bude určena těm, kteří nemají možnost konzultovat problematické a dlouhodobé kritické situace, které se jim nepodařilo vyřešit svépomocí či najít podporu ve svém okolí, např. u vlastního školního psychologa. Linka navíc shromažďuje kontakty na instituce, které mohou být školami využívány, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny, psychologové a psychiatři, linky důvěry určené pro celou populaci, seznam specializovaných linek telefonické krizové pomoci, krizová centra a jiné. Telefonická linka je zcela anonymní.