Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Metoda rozhovoru se používá většinou v kombinaci s metodou pozorování, experimentu a někdy i dotazníku.

Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích:

Úvodní fáze - navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací.

Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém.

Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu.

Zásady pro vedení rozhovoru:

Nejméně 60% aktivity ponechat na straně žáka (klienta).

Sledovat emoční projevy, neklást více otázek najednou, přizpůsobit tempo možnostem klienta, dodržovat trpělivost a pedagogický takt, neklást doplňující sugestivní otázky, dobře vyslovovat, zajistit pocit bezpečí.

Registrace rozhovoru a řízení času: papír, rozhovorový list, diktafon, videokamera.

Dotazník

Tato metoda je určena pro hromadné získávání údajů. Jde o písemnou formu kladení

otázek a získávání odpovědí.

Dotazník bývá strukturovaný (uzavřené otázky), nestrukturovaný (otevřené otázky) nebo kombinovaný.

Test

obsahuje vždy stejné úkoly pro všechny zkoumané osoby a má přesně stanovený způsob hodnocení výsledku.

Testy umožňují statistické zpracování výsledku a jejich názorné vyjádření.

Podstatnou vlastností testu je jeho validita (test měří to, co měřit má) a reliabilita (měří přesně a spolehlivě, při opakování dává stejné výsledky).

V pedagogické praxi jde zpravidla o nástroj systematického zjišťování výsledku výuky.

Testy dělíme na standardizované a nestandardizované.

Standardizované testy jsou ověřeny na velkém množství respondentů, bývají také opatřeny tzv. populačními normami, které umožňují srovnání výkonu sledovaného jedince s populační normou pro daný věk.

Nestandardizované testy jsou omezeny pouze na vybranou skupinu (např. školní třídu),

sestavují i používají je zpravidla pedagogové. V praxi se vžil název didaktický test.

Zkouška (ústní, písemná, výkonová)

Ústní zkoušky slouží k zjišťování úrovně vědomostí a mluveného projevu.

Písemné zkoušky posuzují nejen vědomosti, ale také žákovu schopnost formulovat a písemně

vyjádřit vlastní myšlenky.

Praktické zkoušky zjišťují neverbální schopnosti a dovednosti. Jde o psychomotoriku,

motorické výkony, funkce smyslových orgánu apod.

Studium dokladů žáka a školské dokumentace

Diagnostické metody dále můžeme rozlišovat na:

- diagnostické metody zaměřené na jednoho žáka

- na skupinu žáků, na třídu, školu

- metody posuzování výchovně vzdělávací práce učitele, školy, rodičů

Spolupráce učitele s rodiči

s demokratizací naší společnosti učitelé vyvíjejí snahu o transformaci školy v instituci, v níž se děti nejen na život připravují, ale ve škole život opravdu žijí.

Jedním z předpokladů je otevření se školy svému okolí, změny ve vztazích školy k rodině, k širšímu sociálnímu a přírodnímu prostředí.

Témata, do kterých materiál patří