Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Metoda rozhovoru se používá většinou v kombinaci s metodou pozorování, experimentu a někdy i dotazníku.
Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích:
Úvodní fáze - navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací.
Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém.
Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu.
Zásady pro vedení rozhovoru:
Nejméně 60% aktivity ponechat na straně žáka (klienta).
Sledovat emoční projevy, neklást více otázek najednou, přizpůsobit tempo možnostem klienta, dodržovat trpělivost a pedagogický takt, neklást doplňující sugestivní otázky, dobře vyslovovat, zajistit pocit bezpečí.
Registrace rozhovoru a řízení času: papír, rozhovorový list, diktafon, videokamera.
Dotazník
Tato metoda je určena pro hromadné získávání údajů. Jde o písemnou formu kladení
otázek a získávání odpovědí.
Dotazník bývá strukturovaný (uzavřené otázky), nestrukturovaný (otevřené otázky) nebo kombinovaný.
Test
obsahuje vždy stejné úkoly pro všechny zkoumané osoby a má přesně stanovený způsob hodnocení výsledku.
Testy umožňují statistické zpracování výsledku a jejich názorné vyjádření.
Podstatnou vlastností testu je jeho validita (test měří to, co měřit má) a reliabilita (měří přesně a spolehlivě, při opakování dává stejné výsledky).
V pedagogické praxi jde zpravidla o nástroj systematického zjišťování výsledku výuky.
Testy dělíme na standardizované a nestandardizované.
Standardizované testy jsou ověřeny na velkém množství respondentů, bývají také opatřeny tzv. populačními normami, které umožňují srovnání výkonu sledovaného jedince s populační normou pro daný věk.
Nestandardizované testy jsou omezeny pouze na vybranou skupinu (např. školní třídu),
sestavují i používají je zpravidla pedagogové. V praxi se vžil název didaktický test.
Zkouška (ústní, písemná, výkonová)
Ústní zkoušky slouží k zjišťování úrovně vědomostí a mluveného projevu.
Písemné zkoušky posuzují nejen vědomosti, ale také žákovu schopnost formulovat a písemně
vyjádřit vlastní myšlenky.
Praktické zkoušky zjišťují neverbální schopnosti a dovednosti. Jde o psychomotoriku,
motorické výkony, funkce smyslových orgánu apod.
Studium dokladů žáka a školské dokumentace
Diagnostické metody dále můžeme rozlišovat na:
- diagnostické metody zaměřené na jednoho žáka
- na skupinu žáků, na třídu, školu
- metody posuzování výchovně vzdělávací práce učitele, školy, rodičů
Spolupráce učitele s rodiči
s demokratizací naší společnosti učitelé vyvíjejí snahu o transformaci školy v instituci, v níž se děti nejen na život připravují, ale ve škole život opravdu žijí.
Jedním z předpokladů je otevření se školy svému okolí, změny ve vztazích školy k rodině, k širšímu sociálnímu a přírodnímu prostředí.