Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- výchovná - spravedlivé hodnocení – podporuje píli, vytrvalost…..
- informativní (pro učitele, žáky)
- korekční (pro žáky)
Při hodnocení vědomostí a dovedností žáků se uplatňují 2 základní hlediska:
• kvantitativní – zaměřené na rozsah osvojeného učiva,
• kvalitativní – sleduje správnost osvojených vědomostí a dovedností, pohotovost myšlení,
Hodnocení může být průběžné, etapové a závěrečné.
Průběžným prověřováním lze zjistit, jak žáci pochopili a osvojili si učivo, co je třeba ještě vysvětlit a procvičit, jaké úkoly pro samostatnou práci zadat, aby se zvýšila kvalita získaných poznatků.
Etapové prověřování se provádí po ukončení určité časové etapy, popřípadě po probrání určitého tematického celku.
Závěrečné prověřování a hodnocení znamená celkové posouzení kvality vědomostí dovedností, návyků, tvořivých schopností, názorů a postojů žáka. Při tomto hodnocení je třeba klást důraz na:
• ucelenost získaných vědomostí a dovedností,
• schopnost aplikace osvojených vědomostí do praxe,
• schopnost samostatného řešení problémových úkolů,
• kulturu mluveného slova a používání odborné terminologie.
Smysl hodnocení:
Informovat žáka, do jaké míry zvládl nebo zvládá požadavky osnov
Informovat žáka, jak by měl pracovat a postupovat dále.Jakou cestu zvolit či prostředek zvolit. Jak odstranit nebo zmírnit nedostatky.
Motivovat, povzbudit a podnítit žáka k další práci. Hodnocení by mělo být výrazem pedagogického optimismu. Hodnocení by nemělo být výrazem pesimismu a odrazovat žáka od další práce.
Významná zpětnovazební informace pro učitele o účinnosti zvolených metod a postupů a prostředkem k hlubšímu poznávání žáků.
Významná informace pro rodiče.
Principy hodnocení:
Učitel by měl hodnotit objektivně, spravedlivě a taktně a nestranně.
Mělo by žákům pomáhat překonávat případné nedostatky, povzbudit je, orientovat pozitivním směrem a kladně motivovat.
Mělo by být prováděno humánním, taktním, rozvážným a citlivým způsobem.
Výsledky by neměly být podceňovány ani přeceňovány.
Požadavky na žáka by měli být přiměřené.
Při hodnocení učitel přihlíží k zdravotnímu a psychickému stavu žáka a k jeho možnostem.
závažnějším hodnocení žáků je vhodné se poradit s kolegy.
Diagnostické metody používané při hodnocení:
Soustavné pozorování žáků, rozhovor s žákem(žáky), analýza výsledků činnosti žáků (písemné práce,laboratorní práce, projekty, kresby, výrobky).
Časté je zkoušení žáků- ústní, písemné, praktické.
- individuální, skupinové, hromadné.
Atmosféra zkoušky-klidná, důstojná a nestresující.
Neměla by se zneužívat jako prostředek k řešení kázeňských problémů.
Ústní zkouška-forma rozhovoru.
Časově náročná.
Je třeba klást přiměřené otázky a poskytnout žákovi potřebný čas na rozmyšlení.