Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2 základní oblasti individualizace:

  • v učivu

  • ve vyučovacích postupech

různé školy a systémy:

  • Soustava pueblovská – podstata spočívá v tom, že učitel samostatně rozhoduje o učebních činnostech žáků, do učení zasahuje jen podle jejich potřeby, pomáhá při učebních činnostech a žáky individuálně prověřuje. Žáci pracují převážně samostatně, podle vlastního uvážení a shromažďují se do jednotlivých zájmových skupin.

  • Soustava daltonská – žáci pracují samostatně a individuálně podle svých možností a schopností. Pouze některé předměty jsou vyučovány hromadně. Učitel je rádce. Učivo je rozděleno do 10 měsíců, nesplní-li žák učivo v této době, pokračuje v této práci o prázdninách. Naopak žák, který desetiměsíční program skončí dříve než za 10 měsíců, pokračuje ještě před prázdninami plněním programů následujícího ročníku. Rámcový rozvrh slouží především pro učitele, žák jím není vázán.

  • Soustava winnetovská princip samostatné a individuální učební činnosti žáka se funkčně propojuje s hromadnou výukou. Kontrolu své učební činnosti provádí většinou žák sám, nejčastěji za pomoci didaktických testů, po té testy prověří učitel.

diferencovaná - žáci se sdružují do skupin podle svých osobních schopností a zájmů. Pro skupiny žáků je pak učební látka vhodně upravená. Přednost – osnovy a výukové metody lze přizpůsobit mentální úrovni žáků, nevýhody – ctižádostiví žáci přepínají své síly, zařazení žáků do slabší skupiny může způsobit ztrátu zájmu a ponížení.

projektová výuka – žáci za pomoci učitele řeší stanovený úkol komplexního charakteru (projekt). Projekt staví na předpokladu, že žáci na něm pracují z vlastního zájmu a práce je baví, mají určitý vliv na výběr tématu. Projekty mohou být individuální, skupinové, třídní, školní Postup: učitel určí druh a rozsah projektu, na plánu postupu se podílí U i Ž, vlastní realizace, závěrečné komplexní zhodnocení.

otevřené vyučování – vychází z koncepce usilující o výuku ve smyslu ,,otevírání školy žákům“na základě jeho schopností i zájmů. Žák se podílí na plánování svého učebního procesu, učební tempo se přizpůsobuje jeho možnostem. V denním rozvrhu jsou zařazeny bloky tzv. volné práce (individuálně nebo ve skupinách na stanovených úkolech), základní učivo (pro všechny stejné) a doplňkové(vybírají si Ž sami. Uplatnění především na 1. stupni ZŠ

týmová – je prohloubením skupinové výuky. Při této výuce je posílena funkce učitele a jeho specializace. Žáci se na několik hodin v týdnu scházejí ve velkých třídách, kde učitel s nejvyšší kvalifikací provádí výklad učiva s využitím didaktické techniky. Upevňování a procvičování učiva v malých třídách pod řízením ostatních učitelů. Jde např. o nouzové řešení při nedostatku kvalifikovaných učitelů.

Témata, do kterých materiál patří