Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
• praktické práce ve školních dílnách a praktické práce pěstitelské a chovatelské – žáci se při nich seznamují se základními vlastnostmi různých materiálů (dřeva, kovu,..), učí se zacházet se základními nástroji, blíže poznávají živočichy a rostliny,…a tak dál…
Instruktáž - kombinovaná metoda z vysvětlování, předvádění a vlastního nácviku činnosti; úvodní, průběžná a závěrečná
- při vytváření pracovních dovedností a návyků se rozlišují
3 základní etapy:
etapa teoretického seznámení s příslušnou činností, získávání prvních slovních a názorných informací, vědomostí a poznatků o příslušné činnosti
etapa prvních vlastních pokusů v příslušné činnosti, event. jejích prvků
etapa cvičení a opakování příslušné činnosti v celku
Pracovní výchova v mimoškolních aktivitách
Může být provozována v různých kroužcích – chovatelství, rukodělná činnost – keramika, malování…..
práci v rodině – jak by měla být rozdělena, jestli je vhodné dávat dětem za práci (umývání nádobí, oken …)peníze, jestli se vám zdá být vhodné trestat děti prací (tys došel domů pozdě, tak za trest umyješ …)
28. Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka. Kooperativní učení. Rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
F. Aktivizující metody-
Diskusní metody.
Situační metody.
Inscenační metody.
Didaktické hry.
Specifické metody
Aktivizující metody výuky:
uplatňují problémový přístup k učení, jsou založeny na bázi heuristického přístupu k učivu, a tak v sobě obsahují silný náboj motivace
podněcují zájem o učení, podporují samostatnost, flexibilitu a kreativitu myšlení
při aktivizujících metodách se víc uplatňuje konstrukce poznatků a řešení problémů
konstruování vědomostí vyžaduje kooperativní vztahy mezi učitelem a žákem
Základní skupiny aktivizujících metod:
Diskusní metody – navazují na rozhovor, předmětem komunikace je vždy nějaký problém, velmi vhodné k upevňování učiva procvičováním a opakováním. Patří sem i tzv. burza nápadů (brainstorming), která v průběhu asi 12 minut vyžaduje od účastníků k danému tématu vyprodukovat co nejvíce spontánních nápadů; tyto náměty se zapisují na tabuli, aby provokovaly k dalším myšlenkám
Situační metody – vycházejí z nějaké konkrétní situace. Patří sem
případová metoda (opírá se o didakticky zjednodušený popis situace, která se může přihodit nebo která skutečně nastala) a
projektová metoda (charakteristické je, že projekt představuje relativně rozsáhlou, prakticky významnou a reálné skutečnosti blízkou problematiku, jejíž řešení žáci plánují převážně samostatně)
Inscenační metody – hraní zvolených nebo přidělených rolí