Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Heuristická výuka:
orientace na podporu poznávacího úsilí žáků, na jejich samostatnou práci, na zkoumání, objevování a tvořivost
učitel – usměrňuje výuku, ale jeho řídící zásahy jsou specifické v tom smyslu, že žáky metodicky promyšleně vede k stále vyšším úrovním samostatnosti a tvořivosti
přispívá k rozvoji žákova myšlení
podstata – samostatné objevování žáků dosud neznámých skutečností
nejvýrazněji se heuristický typ výuky projevuje v problémové výuce – žáci jsou stavěni do situací, které po nich vyžadují řešení nových úkolů, problému
vyvrcholením heuristické výuky je výzkumná, badatelská práce žáků, tvořivost
významná je aktivita a samostatnost žáků (zájem, koncentrace, nezávisle na cizí pomoci)
Hlavní způsoby řešení problému:
řešení pokusem a omylem
řešení postřehem
řešení rozumovou analýzou
Fáze řešení problému:
postižení, nastolení a vymezení problému
analýza problémové situace
vytváření domněnek, hypotéz řešení
verifikace, ověřování domněnek, hypotéz
návrat k některé z předchozích fází, byl-li pokus o vyřešení problému neúspěšný
Produkční výuka:
např. různá pracovní činnost, práce s materiálem, manipulace s věcmi
zařazuje žáka do praktické nebo do pracovní situace, kterou se žák učí zvládat v přímém styku s realitou, důraz se klade na osvojení určitých praktických nebo dovedností, ale nepodceňují se teoretické vědomosti
řídícím momentem je vedle pedagoga sama osvojovací činnost nebo pracovní proces
má rozdílné zastoupení na různých druzích a stupních škol, odlišnou úroveň
je nejstarší formou výuky vůbec, v dnešní době se uplatňuje hledisko spojení školy se životem
Přednost – úzké spojení teorie s praxí , které působí bezprostředně, přirozeně a tím velmi účinně
doménou je práce s materiálem – vyhrazeny zvláštní předměty, ale uplatnění i při exkurzích, vycházkách, brigádách, cvičeních,…
Regulativní výuka:
dominantou je automatická regulace, řízení učební aktivity žáků prostřednictvím programů, algoritmů, vyučovacích automatů, počítačů
základem je detailně rozpracovaný projekt, tj. podrobný rozpis položek učiva a dílčích operací, tvořících logicky návaznou a vzájemně propojenou soustavu úkonů, které vedou žáka k vymezenému cíli
důležitý prvek je řízení psychických procesů prostřednictvím programu (spec. učebnice, počítač,…)
učitel se realizuje jednak přímo individuální pomocí potřebným žákům, jednak zprostředkovaně programem
Styl výuky jako individuální charakteristika učitele ???????
25. Vyučovací metody a jejich klasifikace. Systematický přehled všech vyučovacích metod. Kritéria výběru metod ve vyučovacím procesu.
Vyučovací metoda
Cílevědomý, promyšlený postup, kterého učitel při výuce používá za účelem dosažení stanoveného VV cíle. Učitel je volí tak, aby vyučovaní bylo vedeno tak, že žáci nepřijímají hotové vědomosti, pracují samostatně a pokud je to možné sami poznávali a objevovali nové souvislosti a možnosti využití vlastních získaných poznatků.