Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Heuristická výuka:

  • orientace na podporu poznávacího úsilí žáků, na jejich samostatnou práci, na zkoumání, objevování a tvořivost

  • učitel – usměrňuje výuku, ale jeho řídící zásahy jsou specifické v tom smyslu, že žáky metodicky promyšleně vede k stále vyšším úrovním samostatnosti a tvořivosti

  • přispívá k rozvoji žákova myšlení

  • podstata – samostatné objevování žáků dosud neznámých skutečností

  • nejvýrazněji se heuristický typ výuky projevuje v problémové výuce – žáci jsou stavěni do situací, které po nich vyžadují řešení nových úkolů, problému

  • vyvrcholením heuristické výuky je výzkumná, badatelská práce žáků, tvořivost

  • významná je aktivita a samostatnost žáků (zájem, koncentrace, nezávisle na cizí pomoci)

Hlavní způsoby řešení problému:

  • řešení pokusem a omylem

  • řešení postřehem

  • řešení rozumovou analýzou

Fáze řešení problému:

  • postižení, nastolení a vymezení problému

  • analýza problémové situace

  • vytváření domněnek, hypotéz řešení

  • verifikace, ověřování domněnek, hypotéz

  • návrat k některé z předchozích fází, byl-li pokus o vyřešení problému neúspěšný

Produkční výuka:

  • např. různá pracovní činnost, práce s materiálem, manipulace s věcmi

  • zařazuje žáka do praktické nebo do pracovní situace, kterou se žák učí zvládat v přímém styku s realitou, důraz se klade na osvojení určitých praktických nebo dovedností, ale nepodceňují se teoretické vědomosti

  • řídícím momentem je vedle pedagoga sama osvojovací činnost nebo pracovní proces

  • má rozdílné zastoupení na různých druzích a stupních škol, odlišnou úroveň

  • je nejstarší formou výuky vůbec, v dnešní době se uplatňuje hledisko spojení školy se životem

  • Přednost – úzké spojení teorie s praxí , které působí bezprostředně, přirozeně a tím velmi účinně

  • doménou je práce s materiálem – vyhrazeny zvláštní předměty, ale uplatnění i při exkurzích, vycházkách, brigádách, cvičeních,…

Regulativní výuka:

  • dominantou je automatická regulace, řízení učební aktivity žáků prostřednictvím programů, algoritmů, vyučovacích automatů, počítačů

  • základem je detailně rozpracovaný projekt, tj. podrobný rozpis položek učiva a dílčích operací, tvořících logicky návaznou a vzájemně propojenou soustavu úkonů, které vedou žáka k vymezenému cíli

  • důležitý prvek je řízení psychických procesů prostřednictvím programu (spec. učebnice, počítač,…)

  • učitel se realizuje jednak přímo individuální pomocí potřebným žákům, jednak zprostředkovaně programem

Styl výuky jako individuální charakteristika učitele ???????

25. Vyučovací metody a jejich klasifikace. Systematický přehled všech vyučovacích metod. Kritéria výběru metod ve vyučovacím procesu.

Vyučovací metoda

Cílevědomý, promyšlený postup, kterého učitel při výuce používá za účelem dosažení stanoveného VV cíle. Učitel je volí tak, aby vyučovaní bylo vedeno tak, že žáci nepřijímají hotové vědomosti, pracují samostatně a pokud je to možné sami poznávali a objevovali nové souvislosti a možnosti využití vlastních získaných poznatků.

Témata, do kterých materiál patří