Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pedagogickou interakci a komunikaci by měl charakterizovat:
klid, takt, citlivý přístup, pohoda, vzájemná důvěra, orientace na pozitivní jevy, stránky a vlastnosti, tolerance, snaha o porozumění ostatním, trpělivost a objektivita všech účastníků
Nejintenzivnější komunikace mezi U a Ž – při vyučování
Problém: - jednosměrná komunikace (mluví jen učitel), opačný případ (tj. informace proudí od Ž k U) je ve školní praxi výjimečný
Verbální komunikace:
hlavní tíhu sdělení nese řeč, slovo
je nutno sledovat obsahovou a formální stránku řečového projevu
řeč není jen nástrojem k dorozumívání, ale také formou myšlení
podstatné jsou hlasitost (intenzita hlasového projevu), dynamika hlas. projevu, rychlost řeči (tempo projevu), intonace (melodie řeči), správné frázování (udržování přirozeného rytmu řeči), emocionalita řeči
Pro úspěšnou pedagogickou komunikaci se vyžaduje, aby učitelova řeč byla správná, výrazově bohatá, výstižná, přesná a emocionálně zbarvená
Neverbální komunikace:
zpravidla je součástí komunikace verbální
jde o sdělování:
pohledy (řeč očí)
výrazy obličeje (mimika)
pohyby (kinetika)
fyzickými postoji (konfigurací všech částí těla)
gesty (gestika)
dotykem (haptika)
přiblížením či oddálením (proxemika)
úpravou zevnějšku a prostředí
na rozdíl od verbálních informací působí neverbální informace komplexně, výstižně a mobilně, učivo jimi zprostředkovávané si žáci většinou osvojují rychleji
neverbální komunikace se vyznačují racionálností a úsporností vyjadřování, což se může uplatnit při opakování a procvičování učiva
účinné je postihování základních jevů a vztahů pomocí schémat, grafů, znaků, symbolů apod.
žáci by se měli od počátku školní docházky učit rozumět základům neverbálního obrazového jazyka a měli by postupně umět se samostatně orientovat v informacích
Komunikace jednáním, činem:
v řešení konkrétních problémů, v činnosti, se projevují nejen vědomosti a dovednosti, ale především názory a postoje
činy a jednání učitele jsou komplexní výpovědí o celkovém vzdělanostním obzoru učitele a o jeho vlastnostech morálních a lidských
27. Názorné a praktické vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Podmínky pro jejich tvořivé uplatnění ve škole.
Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky (dle Maňáka)
A. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický
-
Metody slovní
monologické metody (např. vysvětlování, přednáška,…)
dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)
metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)
metody práce s učebnicí, knihou
-
Metody názorně demonstrační
pozorování předmětů a jevů
předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností,…)