Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pedagogickou interakci a komunikaci by měl charakterizovat:

  • klid, takt, citlivý přístup, pohoda, vzájemná důvěra, orientace na pozitivní jevy, stránky a vlastnosti, tolerance, snaha o porozumění ostatním, trpělivost a objektivita všech účastníků

Nejintenzivnější komunikace mezi U a Ž – při vyučování

Problém: - jednosměrná komunikace (mluví jen učitel), opačný případ (tj. informace proudí od Ž k U) je ve školní praxi výjimečný

Verbální komunikace:

  • hlavní tíhu sdělení nese řeč, slovo

  • je nutno sledovat obsahovou a formální stránku řečového projevu

  • řeč není jen nástrojem k dorozumívání, ale také formou myšlení

  • podstatné jsou hlasitost (intenzita hlasového projevu), dynamika hlas. projevu, rychlost řeči (tempo projevu), intonace (melodie řeči), správné frázování (udržování přirozeného rytmu řeči), emocionalita řeči

  • Pro úspěšnou pedagogickou komunikaci se vyžaduje, aby učitelova řeč byla správná, výrazově bohatá, výstižná, přesná a emocionálně zbarvená

Neverbální komunikace:

  • zpravidla je součástí komunikace verbální

  • jde o sdělování:

  • pohledy (řeč očí)

  • výrazy obličeje (mimika)

  • pohyby (kinetika)

  • fyzickými postoji (konfigurací všech částí těla)

  • gesty (gestika)

  • dotykem (haptika)

  • přiblížením či oddálením (proxemika)

  • úpravou zevnějšku a prostředí

  • na rozdíl od verbálních informací působí neverbální informace komplexně, výstižně a mobilně, učivo jimi zprostředkovávané si žáci většinou osvojují rychleji

  • neverbální komunikace se vyznačují racionálností a úsporností vyjadřování, což se může uplatnit při opakování a procvičování učiva

  • účinné je postihování základních jevů a vztahů pomocí schémat, grafů, znaků, symbolů apod.

  • žáci by se měli od počátku školní docházky učit rozumět základům neverbálního obrazového jazyka a měli by postupně umět se samostatně orientovat v informacích

Komunikace jednáním, činem:

  • v řešení konkrétních problémů, v činnosti, se projevují nejen vědomosti a dovednosti, ale především názory a postoje

  • činy a jednání učitele jsou komplexní výpovědí o celkovém vzdělanostním obzoru učitele a o jeho vlastnostech morálních a lidských

27. Názorné a praktické vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Podmínky pro jejich tvořivé uplatnění ve škole.

Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky (dle Maňáka)

A. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický

  1. Metody slovní

    1. monologické metody (např. vysvětlování, přednáška,…)

    2. dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)

    3. metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)

    4. metody práce s učebnicí, knihou

  2. Metody názorně demonstrační

    1. pozorování předmětů a jevů

    2. předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností,…)

Témata, do kterých materiál patří