Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

26. Slovní vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Přednosti a nedostatky slovních metod. Verbální a neverbální projev učitele. Využití slovních metod ve výuce.

Slovní vyučovací metody

  • monologické (např. vysvětlování, přednáška,…)

  • dialogické (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)

  • písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)

  • práce s učebnicí a knihou

Slovní metody:

Metody monologické – metody výkladu /vytýčenou tezi dokazuje/

Vysvětlování:

- srozumitelnost (využívat dosavadních znalostí a názoru)

- zapamatovatelnost (důraz na hlavní myšlenku)

Popis:

- algoritmus, od celku k produktům

Vyprávění:

- mělo by být dynamické a barvité (co? Kdy? Kdo?)

Přednáška:

  • zprostředkovává poznatky v delším, soustavném a souvislém projevu, logicky učleněném a spojeném s rozborem faktů a jevů

  • vhodná k syntetickému shrnutí a k systemizaci poznatků nebo jako úvod do složitější problematiky

  • v úvodu – podchycení zájmu posluchačů, dále je důležitá výkladová část

  • v závěru – zrekapitulovat dosažené výsledky, aby si posluchač podstatné věci trvale zapamatoval

různé druhy přednášek

  • může uvádět do problematiky nových jevů (úvodní př.)

  • může se zabývat detailní analýzou určitého problému

  • uceleně přehlíží probranou problematiku (shrnující přednáška)

  • přednáška by měla využívat možností názorného doplnění výkladu (tabule, zpětný projektor,…)

Metody dialogické – rozhovor, dialog, diskuse

Rozhovor:

  • základem rozhovoru je otázka (umožňuje vzájemnou komunikaci)

  • učitel vede otázkou žáka k postižení podstaty, k rozlišení hlavních a vedlejších stránek jevu

  • vhodná formulace otázky

  • je třeba využívat otázek, , které podněcují myšlení (otázky problémové)

Dialog:

  • rozvinutější forma rozhovoru

  • spolupráce partnerů, kteří se rozhovoru účastní, zároveň se rozvíjí vzájemný vztah mezi nimi

Diskuse:

  • plně rozvinutý rozhovor

  • vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny

  • jde o vyjasnění stanovené problematiky

Brainstorming:

  • při hledání novách řešení, 2 fáze

Metoda práce s učebnicí (knihou):

  • kniha umožňuje volbu vlastního tempa čtení, možnost návratu k částem, které nebyly dobře pochopeny nebo jsou obtížnější

  • výběr hlavních myšlenek z knih ulehčuje grafické zvýrazňování textu, označování významových úseků postranními čárami, různými značkami, symboly,…

  • přímé vpisování vlastních poznámek a hodnocení do knihy

  • výpisky z knih

Pedagogická komunikace

Pedagogická komunikace:

  • zaměřena na dosažení pedagogických cílů, vzájemná interakce učitel – žák

  • mívá vymezen obsah, sociální role účastníků je stanovena a jsou dohodnuta komunikační pravidla

  • odehrává se nejen ve škole, ale i v rodině, ve sportovních a zájmových zařízeních, v kulturně výchovných institucích i v pracovním prostředí

  • zprostředkovává mezilidské vztahy, postoje a emocionální stavy

Témata, do kterých materiál patří