Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
26. Slovní vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Přednosti a nedostatky slovních metod. Verbální a neverbální projev učitele. Využití slovních metod ve výuce.
Slovní vyučovací metody
monologické (např. vysvětlování, přednáška,…)
dialogické (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)
písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)
práce s učebnicí a knihou
Slovní metody:
Metody monologické – metody výkladu /vytýčenou tezi dokazuje/
Vysvětlování:
- srozumitelnost (využívat dosavadních znalostí a názoru)
- zapamatovatelnost (důraz na hlavní myšlenku)
Popis:
- algoritmus, od celku k produktům
Vyprávění:
- mělo by být dynamické a barvité (co? Kdy? Kdo?)
Přednáška:
zprostředkovává poznatky v delším, soustavném a souvislém projevu, logicky učleněném a spojeném s rozborem faktů a jevů
vhodná k syntetickému shrnutí a k systemizaci poznatků nebo jako úvod do složitější problematiky
v úvodu – podchycení zájmu posluchačů, dále je důležitá výkladová část
v závěru – zrekapitulovat dosažené výsledky, aby si posluchač podstatné věci trvale zapamatoval
různé druhy přednášek
může uvádět do problematiky nových jevů (úvodní př.)
může se zabývat detailní analýzou určitého problému
uceleně přehlíží probranou problematiku (shrnující přednáška)
přednáška by měla využívat možností názorného doplnění výkladu (tabule, zpětný projektor,…)
Metody dialogické – rozhovor, dialog, diskuse
Rozhovor:
základem rozhovoru je otázka (umožňuje vzájemnou komunikaci)
učitel vede otázkou žáka k postižení podstaty, k rozlišení hlavních a vedlejších stránek jevu
vhodná formulace otázky
je třeba využívat otázek, , které podněcují myšlení (otázky problémové)
Dialog:
rozvinutější forma rozhovoru
spolupráce partnerů, kteří se rozhovoru účastní, zároveň se rozvíjí vzájemný vztah mezi nimi
Diskuse:
plně rozvinutý rozhovor
vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny
jde o vyjasnění stanovené problematiky
Brainstorming:
při hledání novách řešení, 2 fáze
Metoda práce s učebnicí (knihou):
kniha umožňuje volbu vlastního tempa čtení, možnost návratu k částem, které nebyly dobře pochopeny nebo jsou obtížnější
výběr hlavních myšlenek z knih ulehčuje grafické zvýrazňování textu, označování významových úseků postranními čárami, různými značkami, symboly,…
přímé vpisování vlastních poznámek a hodnocení do knihy
výpisky z knih
Pedagogická komunikace
Pedagogická komunikace:
zaměřena na dosažení pedagogických cílů, vzájemná interakce učitel – žák
mívá vymezen obsah, sociální role účastníků je stanovena a jsou dohodnuta komunikační pravidla
odehrává se nejen ve škole, ale i v rodině, ve sportovních a zájmových zařízeních, v kulturně výchovných institucích i v pracovním prostředí
zprostředkovává mezilidské vztahy, postoje a emocionální stavy