Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Princip uvědomělosti (rozumět tomu, co se učí)
Požaduje, aby žák učivu a požadavkům plně rozuměl, chápal jejich smysl a ztotožňoval se s nimi žáci mají studované jevy promýšlet a na základě srovnání, analýzy a syntézy i indukce a dedukce mají postupně postihovat jejich souvislosti a zákonitosti. Požadavek, aby žáci jazykově správně a přesně vyjádřili získané vědomosti, tzn. aby přesně užívali odborných termínů, správně dovedli definovat, popsat a vysvětlit jevy i odvodit obecné závěry
Princip trvalosti:
Vyžaduje, aby se osvojené vědomosti, dovednosti a postoje staly trvalou součástí života jedince toho se dosahuje nejen opakováním, ale i přiměřeným tempem a emotivností výchovné práce
Princip přiměřenosti(odpovídající osobnosti žáka)
Obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkem a dosavadní úrovní žáků po stránce fyzické i psychické
Požadavek individuálního přístupu
Princip emocionálnosti:
Požadavek probouzet v pedagogickém procesu i citové prožitky žáků, opírat se o ně a udržovat stále radostnou tvůrčí atmosféru. „Veselé nálady je třeba, aby se nedostavilo znechucení nebo ošklivost, pravý to mor vyučování.“ (Komenský)
Princip všestrannosti:
požadavek, aby pedagog při kterékoli výchovné práci měl stále na zřeteli hlavní úkoly všech složek výchovy
Princip jednotnosti:
jednota v požadavcích a přístupech všech učitelů a vychovatelů (ne protichůdné přístupy)
Princip spojení teorie s praxí,
Princip vědeckosti
Princip zpětné vazby,
Princip posloupnosti (od jednoduchého ke složitějšímu; od známého k neznámému; od konkrétního k abstraktnímu; od obecného ke zvláštnímu;; prostě než složitě; obecně než zvláštně).
Základní pravidla pedagogického postupu:
od blízkého ke vzdálenému
od známého k neznámému
od konkrétního k abstraktnímu
od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu
stručněji než obšírně
Aplikace pedagogických principů:
v koncipování a plánování (osnov, učebnic, pomůcek,…)
při organizačním, materiálním a personálním zabezpečení výchovných činností (organizace výchovy a vzdělávání v jednotlivých institucích, příprava učitelů, materiální prostředí,…)
pedagogické principy se však prosazují především v samostatném výchovně-vzdělávacím procesu, tedy v praxi
Uplatňování didaktických zásad (principů) je podmínkou efektivního vyučování. Tyto zásady by neměly být utvořeny uměle!
Klasické principy:
Komenský: názornost, aktivita, uvědomělost, postupnost, soustavnost a dalších 187 pravidel ke správnému vyučování a úvah o správném vyučování, které jsou obsažené v Analytické didaktice.
J.J.Rousseau: přirozenost, názor, aktivita, individuální přístup
J.J.Pestalozzi: názornost, soustavnost, výchovnost
K.D. Ušinskij: přiměřenost, názornost, trvalost