Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Princip uvědomělosti (rozumět tomu, co se učí)

Požaduje, aby žák učivu a požadavkům plně rozuměl, chápal jejich smysl a ztotožňoval se s nimi žáci mají studované jevy promýšlet a na základě srovnání, analýzy a syntézy i indukce a dedukce mají postupně postihovat jejich souvislosti a zákonitosti. Požadavek, aby žáci jazykově správně a přesně vyjádřili získané vědomosti, tzn. aby přesně užívali odborných termínů, správně dovedli definovat, popsat a vysvětlit jevy i odvodit obecné závěry

Princip trvalosti:

Vyžaduje, aby se osvojené vědomosti, dovednosti a postoje staly trvalou součástí života jedince toho se dosahuje nejen opakováním, ale i přiměřeným tempem a emotivností výchovné práce

Princip přiměřenosti(odpovídající osobnosti žáka)

Obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkem a dosavadní úrovní žáků po stránce fyzické i psychické

Požadavek individuálního přístupu

Princip emocionálnosti:

Požadavek probouzet v pedagogickém procesu i citové prožitky žáků, opírat se o ně a udržovat stále radostnou tvůrčí atmosféru. „Veselé nálady je třeba, aby se nedostavilo znechucení nebo ošklivost, pravý to mor vyučování.“ (Komenský)

Princip všestrannosti:

požadavek, aby pedagog při kterékoli výchovné práci měl stále na zřeteli hlavní úkoly všech složek výchovy

Princip jednotnosti:

jednota v požadavcích a přístupech všech učitelů a vychovatelů (ne protichůdné přístupy)

Princip spojení teorie s praxí,

Princip vědeckosti

Princip zpětné vazby,

Princip posloupnosti (od jednoduchého ke složitějšímu; od známého k neznámému; od konkrétního k abstraktnímu; od obecného ke zvláštnímu;; prostě než složitě; obecně než zvláštně).

Základní pravidla pedagogického postupu:

  • od blízkého ke vzdálenému

  • od známého k neznámému

  • od konkrétního k abstraktnímu

  • od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu

  • stručněji než obšírně

Aplikace pedagogických principů:

  • v koncipování a plánování (osnov, učebnic, pomůcek,…)

  • při organizačním, materiálním a personálním zabezpečení výchovných činností (organizace výchovy a vzdělávání v jednotlivých institucích, příprava učitelů, materiální prostředí,…)

  • pedagogické principy se však prosazují především v samostatném výchovně-vzdělávacím procesu, tedy v praxi

Uplatňování didaktických zásad (principů) je podmínkou efektivního vyučování. Tyto zásady by neměly být utvořeny uměle!

Klasické principy:

  • Komenský: názornost, aktivita, uvědomělost, postupnost, soustavnost a dalších 187 pravidel ke správnému vyučování a úvah o správném vyučování, které jsou obsažené v Analytické didaktice.

  • J.J.Rousseau: přirozenost, názor, aktivita, individuální přístup

  • J.J.Pestalozzi: názornost, soustavnost, výchovnost

  • K.D. Ušinskij: přiměřenost, názornost, trvalost

Témata, do kterých materiál patří