Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Koordinovaný, úzce propojený systém činností učitele a pracovních činností žáků, které vedou ke splnění stanovených VV cílů.
V odborných předmětech je třeba volit takové vyučovací metody pomocí kterých žáci sami poznávají uplatnění např. přírodních zákonů a jejich využití v technice.
Rozdělení metod
Existují různé přístupy k členění výukových metod. Inspirací pro učitele může být následující klasifikace základních metod výuky (Maňák, 2001):
A Metody z hlediska pramene poznání
Metody slovní
2. Metody názorně demonstrační
3. Metody praktické
Metody slovní
Monologické metody (např. výklad, vysvětlování, přednáška).
Dialogické metody (např.rozhovor, dialog, diskuse).
Metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice)
Metody práce s učebnicí a knihou, textovým materiálem.
Metody názorně demonstrační
Pozorování předmětů a jevů.
Předvádění předmětů, činností, pokusů, modelů).
Demonstrace statických obrazů.
Projekce statická a dynamická.
Metody praktické
Nácvik pohybových a pracovních dovedností.
Laboratorní činností žáků.
Pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku).
Grafické a výtvarné činnosti.
B Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků- aspekt psychologicky
Metody sdělovací.
Metody samostatné práce žáků.
Metody badatelské, výzkumné, problémové.
C Metody z hlediska myšlenkových operací (aspekt logický)
pOSTUP srovnávací
Postup induktivní
Postup deduktivní
Postup analyticko-syntetický
D Metody z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu
motivační
expoziční
fixační
diagnostické
aplikační
E. Metody z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt didaktický
F. Aktivizující metody-
Diskusní metody.
Situační metody.
Inscenační metody.
Didaktické hry.
Specifické metody
Kritéria výběru metod
Neexistuje univerzální metoda pro danou vzdělávací situaci.
Jednotlivé metody se navzájem prolínají.
Každá metoda má své použití, záleží na učiteli, aby zvolil tu neoptimálnější.
Kritériem vhodnosti jsou dosažené výsledky.
Volbu metod na SŠ ovlivňuje mnoho činitelů:
Odborné zaměření školy.
Specifičnost studijního a učebního oboru.
VV cíl vyučovací jednotky.
Ekonomie času.
Zařízení a vybavení školy
Obsah a metody daného vyučovacího předmětu
Zvláštnosti vnějších podmínek (geografických, pracovního prostředí,…)
Předpoklady samých učitelů:
předcházející zkušenosti
úroveň teoretické i praktické přípravy
schopnost ovládnout určité metody, resp. prostředky
úroveň metodického mistrovství
osobní vlastnosti
Učební možnosti žáků, jejich předpoklady:
věkové (fyzické a psychické)
úroveň jejich připravenosti (vzdělávací a výchovné)
zvláštnosti třídního kolektivu
Výukové metody plní funkci
informační,
formativní,
výchovnou,
ekonomickou,
motivační,
hygienickou,
využitelnosti v praxi.