Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Koordinovaný, úzce propojený systém činností učitele a pracovních činností žáků, které vedou ke splnění stanovených VV cílů.

V odborných předmětech je třeba volit takové vyučovací metody pomocí kterých žáci sami poznávají uplatnění např. přírodních zákonů a jejich využití v technice.

Rozdělení metod

Existují různé přístupy k členění výukových metod. Inspirací pro učitele může být následující klasifikace základních metod výuky (Maňák, 2001):

A Metody z hlediska pramene poznání

  1. Metody slovní

2. Metody názorně demonstrační

3. Metody praktické

Metody slovní

  • Monologické metody (např. výklad, vysvětlování, přednáška).

  • Dialogické metody (např.rozhovor, dialog, diskuse).

  • Metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice)

  • Metody práce s učebnicí a knihou, textovým materiálem.

Metody názorně demonstrační

  • Pozorování předmětů a jevů.

  • Předvádění předmětů, činností, pokusů, modelů).

  • Demonstrace statických obrazů.

  • Projekce statická a dynamická.

Metody praktické

  • Nácvik pohybových a pracovních dovedností.

  • Laboratorní činností žáků.

  • Pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku).

  • Grafické a výtvarné činnosti.

B Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků- aspekt psychologicky

  • Metody sdělovací.

  • Metody samostatné práce žáků.

  • Metody badatelské, výzkumné, problémové.

C Metody z hlediska myšlenkových operací (aspekt logický)

  • pOSTUP srovnávací

  • Postup induktivní

  • Postup deduktivní

  • Postup analyticko-syntetický

D Metody z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu

  • motivační

  • expoziční

  • fixační

  • diagnostické

  • aplikační

E. Metody z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt didaktický

F. Aktivizující metody-

  1. Diskusní metody.

  2. Situační metody.

  3. Inscenační metody.

  4. Didaktické hry.

  5. Specifické metody

Kritéria výběru metod

Neexistuje univerzální metoda pro danou vzdělávací situaci.

Jednotlivé metody se navzájem prolínají.

Každá metoda má své použití, záleží na učiteli, aby zvolil tu neoptimálnější.

Kritériem vhodnosti jsou dosažené výsledky.

Volbu metod na SŠ ovlivňuje mnoho činitelů:

Odborné zaměření školy.

Specifičnost studijního a učebního oboru.

VV cíl vyučovací jednotky.

Ekonomie času.

Zařízení a vybavení školy

Obsah a metody daného vyučovacího předmětu

Zvláštnosti vnějších podmínek (geografických, pracovního prostředí,…)

Předpoklady samých učitelů:

  • předcházející zkušenosti

  • úroveň teoretické i praktické přípravy

  • schopnost ovládnout určité metody, resp. prostředky

  • úroveň metodického mistrovství

  • osobní vlastnosti

Učební možnosti žáků, jejich předpoklady:

  • věkové (fyzické a psychické)

  • úroveň jejich připravenosti (vzdělávací a výchovné)

  • zvláštnosti třídního kolektivu

Výukové metody plní funkci

  • informační,

  • formativní,

  • výchovnou,

  • ekonomickou,

  • motivační,

  • hygienickou,

  • využitelnosti v praxi.

Témata, do kterých materiál patří