Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Mediální výchova
osvojit si postupy racionálního a kontrolovaného nakládání se symbolickými obsahy, naučit se vyhledávat „nedořešená“ místa v textu (zamlčené otázky, manipulaci slovem i obrazem apod.)
získat základní představu o práci v jednotlivých „tradičních“ i „nových“ médiích, osvojit si dovednosti umožňující práci v týmu,
osvojit si poznatky usnadňující orientaci v současném světě a podporující svobodné rozhodování na základě kritického vyhodnocení nabídnutých informací
naučit se vyhodnocovat kvalitu a význam informačních zdrojů
osvojit si společenské a kulturní dovednosti usnadňující interkulturní komunikaci
pochopit podstatu a projevy současných trendů ve vývoji světa, zvl. integrační a globalizační procesy, a vnímat, jak se tyto trendy projevují v každodenním životě
23. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky.
Významnou základní pedagogickou disciplinou je didaktika.
Didaktika se zabývá teorií vzdělávání a vyučování - co a k jakým účelům se vyučuje, jak se to vyučuje
Obecná didaktika (teorie a výzkum kurikula, teorie a výzkum vyučování (organizační formy, metody, didaktické prostředky)
Speciální didaktika (didaktika předmětů – oborů, didaktika druhů a stupňů škol)
Didaktické zásady (didaktické, pedagogické principy) =
nejobecnější pravidla, která musí být respektována, jestliže má být vzdělávací proces účinný.
praxí ověřené zásady, které podmiňují efektivnost výchovy, usnadňují práci učitelů i žáků a vedou k trvalejším výsledkům.
mají obecnou platnost, tzn. platí pro mládež i dospělé, v oblasti školské i mimoškolské, ve všech institucích a situacích.
formulaci pedagogických principů se pokusili mnozí významní autoři jako Komenský, Pestalozzi, Spencer, Locke, John Dewey,…
Princip cílevědomosti (znát smysl toho, co se učím)
Předpokládá jasné stanovení konečných i dílčích cílů, tyto cíle zdůvodnit (motivovat) a přiměřeně objasnit vychovávaným jedincům. Vymezení vědomostí, dovedností a návyků, kterých chce učitel svým působením dosáhnout
Princip soustavnosti (systematičnosti) - (logické uspořádání)
Požadavek uspořádání veškerých výchovných podnětů do logického systému odpovídajícímu psychologickým zákonitostem (vytvořit systém vyučovacích předmětů; vybrat a systematizovat potřebné učivo; zajistit systematický pracovní režim školy; dosáhnout systematického pracovního postupu ve výuce každého předmětu)
Princip aktivnosti(žák je spolutvůrce hodiny)
Samostatná činnost jedince; aktivizace poznávacích, citových a volních procesů; využití a stimulace zájmů žáka; směřování k aplikaci a praktickému využívání vědomostí a dovedností
Princip názornosti:
Požadavek vycházet ze smyslového nazírání, z dosavadních představ a zkušeností, rozvíjet vnímání, pozorování a fantazii (většinu informací o světě získáváme pomocí zraku). Komenský považoval tento princip za „zlaté pravidlo didaktiky“; postup: příklad (pravidlo) praxe; motorická názornost, schematická a symbolická názornost,