Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vzdělávací obsah je v RVP GV orientačně rozčleněn do osmi vzdělávacích oblastí, které jsou dále členěny do obsahově blízkých vzdělávacích oborů.
RVP GV v systému dvojúrovňového vzdělávacího kurikula v České republice vyjadřuje státní normativ (standard) absolventské úrovně vzdělávání na gymnáziích, který mají splňovat všechny školy.
Nepředstavuje tedy ani školní osnovy v tradičním slova smyslu, ani evaluační dokument v podobě výkonnostního standardu.
Zároveň neplní ani funkci katalogu či souboru katalogů gymnaziálních maturitních požadavků, protože stanovuje úroveň vzdělávání v jednotlivých vzdělávacích oborech pro každého žáka gymnázia bez ohledu na to, zda v tom či onom oboru bude nakonec konat maturitní zkoušku.
Druhým stupněm kurikula jsou vlastní kurikulární dokumenty každé školy, tzv.ŠVP, které posilují autonomii samotných škol.
ŠVP prezentují konkrétní podmínky a zaměření každé školy a rozpracovávají RVP GV do vlastního učebního plánu a vlastních učebních osnov. Školy budou moci mimo jiné využít i možnosti integrace vzdělávacích obsahů oborů a vlastní výraznější profilace.
Cíle gymnaziálního vzdělání
utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků,
vytvářet u žáků předpoklady pro celoživotní učení,
připravit je pro další studium a pro uplatnění v pracovním životě;
podporovat celkový rozvoj osobnosti žáků tak, aby se dokázali co nejlépe zapojit do demokratické společnosti a projevovat se jako její aktivní občané;
usilovat u žáků o dotváření hodnotového systému
rozvíjet schopnost samostatně se rozhodovat, tvořivě a kriticky myslet,
být tolerantní a zodpovědný,
vážit si kulturních, duchovních a materiálních hodnot,
chránit své duševní a fyzické zdraví a životní prostředí.
Klíčové kompetence
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální a personální
kompetence občanské
Kompetence k učení
Žák:
organizuje a řídí vlastní učení, a to při samostatné i skupinové práci, plánuje, organizuje, řídí a hodnotí vlastní pracovní činnost;
motivuje se pro další učení a pozitivně hodnotí přínos učení pro svůj život;
efektivně získává poznatky a využívá k tomu různé strategie učení;
kriticky přistupuje k různým zdrojům informací, získané informace hodnotí z hlediska jejich věrohodnosti,
doplňuje si vědomosti a rozvíjí a prohlubuje dovednosti v procesu vzdělávání, propojuje je s již nabytými VDN
kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení i práce, reaguje na hodnocení ze strany druhých a přijímá radu i kritiku.
Kompetence k řešení problémů
Žák:
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, navrhuje postupné kroky,
využívá své individuální schopnosti a získané VDN
orientuje se v nově vzniklých situacích a pružně na ně reaguje;
uplatňuje základní myšlenkové operace ( analýzu, syntézu, indukci,dedukci, abstrakci, konkretizaci, generalizaci), ale i fantazii, intuici a představivost
uplatňuje při řešení problémů logické, matematické, empirické a heuristické metody
kriticky interpretuje získané informace, pro své tvrzení najde důkazy
je otevřený k poznávání nových a originálních postupů a řešení problémů,
nachází různé alternativy řešení, navrhuje varianty řešení problém