Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
RVP
Rámcový vzdělávací program (RVP)
= kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a je závazný pro tvorbu ŠVP.
Vydává ho MŠMT.
Vymezuje zejména konkrétní cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a jeho organizační uspořádání a zásady pro tvorbu ŠVP
Povinnost vzdělávat podle vlastního školního vzdělávacího programu nastane pro všechny školy realizující základní vzdělávání od školního roku 2007/2008, a to minimálně v 1. a v 6. ročníku.
Školní vzdělávací program (ŠVP)
= kurikulární dokument školní úrovně, který prezentuje podobu vzdělávání na konkrétní škole a její profilaci.
Je zpracováván na základě příslušného RVP, jehož požadavky se řídí, a uskutečňuje se podle něj vzdělávání na konkrétní škole.
Je povinnou součástí dokumentace školy a musí být přístupný veřejnosti.
Je vydáván ředitelem.
Pedagogický dokument, který bude vytvářet každá škola a který nahradí současné učební dokumenty pro gymnázia.
ŠVP vytváří všichni učitelé školy, jeho garantem je ředitel školy, který odpovídá za kvalitu a úroveň jeho realizace.
ŠVP prezentuje vlastní zaměření školy, škola v něm může zohlednit zájmy a potřeby žáků.
Struktura ŠVP
Identifikační údaje (název vzdělávacího programu, studijní forma vzdělávání apod.)
Charakteristika ŠVP (profilace školy, profil absolventa, organizační formy výuky apod.)
Učební plán – vlastní učební plán školy vytvořený na základě rámcového učebního plánu
Učební osnovy – vyučovací předměty, rozpracování očekávaných výstupů, výběr učiva
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
Učební plán
určuje vyučovací předměty, kterým se vyučuje,
jejich pořadí a posloupnost podle jednotlivých ročníků,
týdenní počet hodin každého vyučovacího předmětu pro jednotlivé ročníky a
celkový počet hodin ve třídě a ve vyučovacím ročníku. Dále
určuje počet ročníků.,.
dělení předmětů na povinné, volitelné a nepovinné,
stanoven minimální počet povinných hodin.
⇒ termín učební plán se u nás používá od r. 1945
⇒ ve většině států vydává ministerstvo školství
⇒ jeden z prvních vyučovacích plánů můžeme nalézt u Komenského ve Velké didaktice
⇒ pomáhají ředitelům zhodnocovat předchozí program, umožňují shromáždění info o tom, kde škola je, podněcují učitelský sbor k aktivní účasti žáků při posuzování celoškolních záležitostí, kladou důraz na zvyšování efektivity vyučování a učení
Učební osnovy
⇒ mají dvě části:
1. část: naznačeno pojetí předmětu a metody ( prostředky )
2. část: rozpis učiva (tématické celky, témata, časový rozpis), výhodou je určitá opora pro učitele, posloupnost učiva
⇒ naznačuje výchovně vzdělávací cíle předmětu