Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Na realizaci EV se podílí téměř všechny vzdělávací oblasti. Z nich je třeba na prvním místě jmenovat oblasti:

Člověk a jeho svět a

Člověk a příroda,

Oblast Člověk a společnost

Člověk a svět práce,

Průřezové téma EV je členěno do čtyř tématických okruhů –

Ekosystémy - věnuje vodě, ovzduší, půdě, biodiverzitě ekosystémů, energii a přírodním zdrojům

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí - témata zemědělství, doprava, průmysl, odpady, ochrana přírody a kulturních památek, změny v krajině

Vztah člověka k prostředí - život jedince, společnosti s jeho okolím, potažmo s celou planetou.

Způsob realizace průřezového tématu je zcela v kompetenci školy, RVP ZV nespecifikuje ani rozsah témat, ani jejich zařazení do jednotlivých ročníků.

Manuál pro tvorbu ŠVP poskytuje návod, jak začlenit průřezová témata do výuky.

Uvádí, že je třeba vypracovat přehled zařazení všech průřezových témat a jejich tématických okruhů do ročníků včetně způsobu jejich realizace, pro větší přehlednost doporučuje použití tabulky.

ekologická výchova jako průřezové téma - si klade za cíl, aby žák pochopil komplexnost a složitost vztahů mezi člověkem a životním prostředím, naučil se je pozorovat z aktuálních hledisek

ekologických, ekonomických, vědecko-technických, politických a občanských, aby viděl souvislosti v čase a v prostoru a uměl najít různé varianty řešení environmentálních problémů. Má záměr

vést k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí, ovlivňovat životní styl a hodnotovou orientaci žáka v zájmu udržitelného rozvoje lidské civilizace.

ROLE UČITELE V GV:

požadavky na učitele:

  • znalosti k interpretaci světa jako systému,

  • porozumění dané problematice a následné ztotožnění s ní

  • velký důraz na metodiku, tzn. způsob, jak učitel uplatňuje principy GV, jak je schopen poukázat na propojenost světa,

základní problémové okruhy z pedagogického hlediska ( co vykládat žákům ):

  • odpovědnost vůči přírodě a kultuře, vůči příštím generacím,

  • neoddělitelnost odpovědnosti od svobody;

  • zdůraznění odpovědnosti nejen k lidem, ale i k celé planetě;

  • vést žáky k využívání nevyčerpatelných zdrojů,

  • ukázat hrozbu „vyrabování“ planety,

  • zdůraznit důležitost zachování rovnováhy;

  • nutnost změny hodnot

Hodnotový přístup

hodnoty: odmítnout konzum, preferovat hodnoty přátelství, lásky, zdraví,…rozvoj musí být chápán jako rozvoj kvality života ( ne množení materiálních hodnot )

20. Učitel na základní a střední škole (role učitele, kompetence učitele, úkoly třídního učitele, kritéria profesní etiky učitele).

Základní činitelé výchovy:

Učitel – žák - učivo

pedagog

- každý člověk je potencionálním vychovatelem (politik, vedoucí tábora ...)

- profesionální pedagog - člověk vzdělaný v pedagogickém oboru, zjišťující rozvoj jedince po stránce rozumové, citové a volní, chránící zdraví a bezpečnost dětí

Témata, do kterých materiál patří