Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
poradenství žákům, spolupracují s rodinou
volba dalšího studia
soustředí pozornost na žáky s poruchami chování, soc. nepřizpůsobivé, trpící vnitřními konflikty, žáky v náročných životních situacích
má přehled a kontakty na poradenské a terapeutické instituce v regionu
vede dokumentaci žáků – přehled o problémových žácích
Poradenský systém u nás:
Instituce poskytující poradenské služby – 1. školy + předškolní zařízení, 2. Pedag.-psychologické poradny, 3. Speciálně pedagogická centra, 4. Střediska výchovné péče
Střediska plnící fci podpůrnou – Institut pedag-psych. poradenství v ČR
Instituce zřízené mimo resort školství – Úřady práce, Psychol. a logopedické poradny, Krizová centra, Linky důvěry….
kooperace jako vzájemnost
- cíl i procedury vedoucí k tomuto cíli jsou sdíleny všemi účastníky.
Od začátku úkolové situace jsou její aktéři spojeni odpovědností za práci s informacemi, orientací učení na řešení problémů i hodnocením.
Hodnocení může být sice založeno na výkonu jednotlivce, ale bývá ještě propojeno s hodnocením skupinového úsilí, ke kterému každý přispěl.
Konečně celá třída může fungovat jako „skupina skupin“ s meziskupinovými vztahy, založenými více jako spolupodílnictví než soutěžení.
kooperace jako partnerství:
Kooperace mezi učitelem a rodiči žáků by měla být založena na partnerství, a to s ohledem na skutečnost, že značná část výchovy a vzdělávání se odehrává v rodině, a že učitelé a rodiče mají různé kompetentní a vzdělávací funkce, které spolu musejí být v harmonii, aby byly účinné.
Pro současnou školu je typické, že se v dominantním postavení vůči rodičům ocitají častěji učitelé, než naopak.
Pokud není tato nerovnováha odstraněna, může se stát závažnou překážkou v těchto kooperačně partnerských vztazích.
základní modely spolupráce školy s rodinou:
1. „rodič jako klient“ – tradičně uplatňovaný model, jeho rysy:
- rodiče jsou závislí na zprávách od učitelů,
- rodiče jsou ve vztahu ke škole pasivní,
- rodiče jsou vnímáni jako nekompetentní (neprofesionální) partneři,
- rodiče stojí na okraji, svůj podíl na řízení uplatňují pouze zdánlivě.
2. „rodič jako partner“ – demokratický přístup, jeho rysy:
- rodiče jsou aktivní,
- rodiče vnímáni - dostatečně kompetentní,
- rodiče mohou přispět k realizaci a přípravě školních projektů,
- rodiče jsou odpovědni za rozvoj dítěte spolu s pedagogy,
- rodiče mohou pracovat v různých týmech, spoluvytvářet život školy.
Typy rodinného zázemí:
6 rozdělení na rodinu:
- statickou dělnickou,
- ctižádostivou dělnickou,
- nerozvinutou střední,
- stabilní střední,
- podnikatelskou, - odborníků.
Typy rodinného zázemí žáka:
1.výchova autoritativní, trestající – rodiče příliš tvrdě prosazují svou autoritu, chybí akceptace potřeb dítěte, dítě je málokdy přijímáno rodiči takové jaké je.