Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

úkol pedagoga

- zajištění kladného rozvoje jedince po stránce rozumové, citové a volní

- ochrana bezpečnosti a zdraví dětí

Typologie učitele

  • logotrop (více se soustředí na informativní složku)

  • pajdotrop (více se zaměřuje na výchovu

  • autokratický (pravidla – jen učitel)

  • liberální (pravidla neexistují)

  • demokratický (pravidla spolu se žáky)

  • teoretický typ - klade důraz na systém teoretických poznatků, učivo je důkladně promyšlené

  • umělecký typ - více improvizuje (v přípravě má pouze nastíněné hlavní body), vnáší do hodin momentální nápady, vede žáky k tvořivosti a počítá s jejich aktivitou,

  • praktický typ - spojuje teorii s praxí, zaměřuje se na organizaci své práce a její průběh

Temperament pedagoga

sangvinik

- otevřenost, kamarádský přístup, společenský, nebezpečí povrchnosti zájmů a citů, náladovost, sklon k nestálosti, chybí důslednost - sebevýchova, zaměřit se na vytrvalost

flegmatik

- klidný, mírumilovný, nebezpečí pasivity,, tendence setrvávat ve stereotypu, přílišná stálost, nedostatek pružnosti, těžkopádnost, lhostejnost, chybí nápaditost, může dojít až k oslabení kontaktu s dětmi - sebevýchova, hledání nových tvůrčích přístupů

cholerik

- originalita, nápaditost, iniciativa, velká aktivita, dlouhodobější nadchnutí, impulzivnost, unáhlenost (hodnocení dětí), vztahovačnost, nepřiměřené reakce, nespravedlnost - sebeovládání, kontrola svého jednání

melancholik

- empatie, osobitost, individuální přístup, méně aktivity, pocity bezradnosti, zvýšení sklon k pesimismu, úzkostlivé zacházení s dětmi

Nebezpečí pro aktivního učitele

- plíživé psychické vyčerpání = syndrom vyhoření

nadšení - učitel se co nejvíce angažuje na žáky a školu

stagnace - neúspěch, ideály se nedaří uskutečňovat

frustrace - pedagog vnímá školu negativně, donucovací prostředky

apatie - nepřátelství mezi učitelem a žákem, učitel není vůbec aktivní

role učitele

  • jeden ze základních činitelů VV procesu,

  • profesionálně kvalifikovaný.

  • je spoluodpovědný za přípravu, řízení a výsledky tohoto procesu.

  • působí na chování,

  • přesvědčení a cítění žáků a

  • předává jim znalosti, dovednosti a návyky vytvořené kulturou předchozích generací

  • Tradičně byl učitel považován za hlavní subjekt vzdělávání, zajišťující ve vyučování předávání poznatků žákům.

  • Současné pojetí zdůrazňuje jeho roli v interakci s žáky a prostředím.

  • Učitel má spoluvytvářet edukační prostředí, organizovat a koordinovat činnost žáků, monitorovat proces učení.

kompetence učitele

= soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání;

= předpoklad pro úspěšné vykonání činnosti

kompetence k vyučování

profesní kompetence se vztahují k obsahové složce výkonu profese,

Témata, do kterých materiál patří