Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ekologický aspekt GV:
odhalování příčin a důsledků ničení a ohrožení glob. ekosystémů,
seznámení se světovými přírodními zdroji,
se zásadami ochrany ŽP,
s vlivem člověka na ŽP;
zamezování další devastace,
rozhodování a jednání v duchu ekologické etiky
enviromentální výchova:
výchova zabývající se životním prostředím, okolím člověka, vnějšími podmínkami pro život. znamená výchovu k odpovědnému zacházení s životním prostředím. Tématy environmentální výchovy jsou například tyto oblasti:
Energie (šetření, alternativní energie)
Hospodaření s odpady (třídění odpadů)
Jaderná energetika
Obnovitelné a neobnovitelné zdroje
Ochrana přírody, chráněné oblasti a druhy
Ozonová díra
Udržitelný rozvoj
Změny klimatu (oteplování)
Znečištění životního prostředí, vody a ovzduší
ekologická/enviromentální výchova - k překonávání sebestředných názorů a zařazuje člověka do celku přírody a kultury. Chce zastavit vykořisťování a poškozování pozemské přírody.
ekologické/enviromentální vzdělávání - obsahuje veškeré výchovné, vzdělávací a osvětové úsilí, jehož cílem je především zvyšovat spoluodpovědnost lidí za současný i příští stav přírody i společnosti, za místo, ve kterém žijí a které je jim domovem, dbát na smysluplné využívání místních zdrojů, rozvíjet citlivost, vstřícnost a tvořivost lidí při řešení problémů péče o přírodu i problémů lidské společnosti.
eticko-axiologický aspekt v ekologické výchově - dominující je v ekologické výchově, zejména v dnešní době kdy systém hodnot podléhá změnám, kdy se mění její ethos, a nebo je přímo ohrožený lidskou lhostejností, arogancí a kořistnickým přístupem k přírodě
hodnotový přístup - staví zájem o environmentální problémy na základě prospěchu pro další lidi, ať již individuální osoby, lidi ze sousedství, celou komunitu, národ či celé lidstvo, biosférický environmentální přístup je založen na chápání hodnoty všeho živého.
ekologické myšlení - nabízí nadaným studentům středních a nižších ročníků vysokých škol možnost setkání nad otázkami ekologie, ochrany životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje. Toto setkání se děje formou společného pobytu, většinou v hezké přírodě. Setkání probíhá v několika částech během léta a podzimu.
Průřezové téma Environmentální výchova v RVP si klade za cíl, aby - žák pochopil komplexnost a složitost vztahů mezi člověkem a životním prostředím, - naučil se je pozorovat z aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědecko-technických, politických a občanských, aby - viděl souvislosti v čase a v prostoru a - uměl najít různé varianty řešení environmentálních problémů.
EV má záměr vést k - aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí, - - ovlivňovat životní styl a hodnotovou orientaci žáka v zájmu udržitelného rozvoje lidské civilizace