Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rodiče rádi disponují různými tresty.
Důsledky pro dítě sebou přinášejí neustále vědomí ohrožení, pocit křivdy bezradnosti, vznik strachové motivace, poruchy sebehodnocení.
2. nadměrně pečlivá výchova – je charakterizována silnou láskou k dítěti a akceptaci jeho potřeb.
Horší je přehnaná starostlivost, která nedopřeje dítěti dostatek samostatnosti, nízké požadavky na dítě, neustálá kontrola, rodiče vybírají dítěti kamarády.
Dítě nesmí doma nic dělat, nepodílí se na provozu domácnosti svou pomocí.
Důsledky nejsou pro dítě nijak povzbudivé.
Vyroste z něj většinou velmi sebevědomý člověk, jehož sebevědomí nestojí na pevných základech.
Má vysoké ambice a malou vytrvalost, malou samostatnost, neumí řešit různé životní obtíže a překonávat překážky – vznik frustrací.
3. nadměrně shovívavá rodina – je charakterizována láskou k dítěti, akceptaci jeho potřeb, ale nízkými požadavky, slabou kontrolou, velmi častým odměňováním.
Dítě má mnoho volnosti, málo povinností, není zvyklé brát ohled na ostatní členy.
Důsledky: bude mít zřejmě silné vědomí, vlastní hodnoty, dostatečnou frustrační toleranci, ale dají se očekávat těžkosti při nutnosti správně chápat a akceptovat společenské normy a požadavky.
Dítě může mít potíže rozeznávat jaké chování v dané situaci je správné či nikoli.
4. zdravá demokratická výchova – tento typ výchovy předznamenává příznivý vývoj dítěte. Vidíme lásku rodičů, akceptaci potřeb porozumění, respektování, důstojnosti, individuality. Rodiče mají přiměřené požadavky. Jsou důslední.
Důsledky: tato výchova podporuje samostatnou aktivitu.
Rodiče přijímají i ve chvílích jeho selhání.
Hodně se diskutuje, diskuse probíhá v klidu, rodič musí trpělivě naslouchat.
Hovoří-li rodiče o nedostatcích, ihned připomínají nesporné schopnosti dítěte – dítě si odnáší do života o sobě optimistický názor.
kooperační dovednosti učitele:
dovednost navazovat kontakt s rodiči svých žáků,
dovednost vhodně sdělit výsledky svých zjištění jednotlivým rodičům nebo celé skupině rodičů,
dovednost iniciovat a řídit diskuse s rodiči žáků,
dovednost odhadnout interpretaci svého chování rodiči žáků,
dovednost sdělovat požadavky a instrukce k jejich splnění tak, aby vytvořily podmínky pro jejich přijetí rodiči,
dovednost přesvědčit rodiče o tom, že učiteli záleží na příznivém edukačním vývoji každého žáka.
19. Koncepce globální, ekologické/environmentální výchovy. Výchova pro 21. století (ekologická/environmentální výchova a vzdělávání, výchova pro udržitelný rozvoj, ekologické myšlení, hodnotový přístup, ekologická a environmentální výchova jako průřezové téma RVPZV).
Globální výchova –
globální výchova se zaměřuje jednak na celou osobnost žáka – studenta, jednak chce pomoci vybavit žáky a studenty schopnostmi pro život ve světě, který stále více nabývá globální povahy.
zaujímat globální pohled znamená chápat svět jako systém, uvědomovat si vlastní pohled na svět, pochopit vývoj planety, podřizovat osobní zájmy zájmům globálním, aktivně jednat
je to nová výchovná koncepce překračující tradiční lokální a teritoriální omezení; podstatou je chápání souvislostí světového celku a komplexní odpovědnost za lokální i globální svět;
jde o rozvíjení vztahu k místní kultuře s respektováním vztahu ke kulturám jiným;
spojuje otázky rozvoje společnosti a životního prostředí → je podmíněna společensky a ekologicky ( ekologická rovina odpovídá požadavkům trvale udržitelného rozvoje );
při vymezování jejích cílů se uplatnil jednak akutní stav zdraví naší planety
je to výchova přirozená, humanisticky orientovaná, flexibilní a otevřená, všestranná;
z didaktického hlediska jde o předkládání obsahu v souvislostech světa s důrazem na ekologický rozměr
klade značné nároky na učitele: učitel přistupuje k řešení problémů z globálního, celosvětového hlediska, nikoli z hledisek národnostních nebo etnických. Svou úlohu vidí v tom, že studentům umožňuje, aby sami dospěli ke znalostem a osobním postojům