Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
úkoly TV
v oblasti zdravotní, v oblasti vzdělávací a v oblasti výchovné
ÚKOLY TV
Oblast zdravotní
upevňování a rozvoj zdraví prostřednictvím rozvoje tělesné zdatnosti
osvojení si zásad a způsobů osobní hygieny a otužování
vytvoření návyků správné životosprávy a pohybového režimu
poučení o vlivu alkoholu, nikotinu a drog na zdraví, tělesnou výkonnost a zdatnost
Oblast vzdělávací
žák si osvojuje specifické VDN
poznatky o tělesných cvičeních, hrách, gymnastice, sportu a turistice
názvosloví, technika, styl a taktika, základy metodiky a pravidla provádění činností
názvy používání tělovýchovných zařízení, nářadí, náčiní
organizace práce v hodinách TV
Oblast výchovná
fyzická námaha, soutěživost, překonávání překážek, společenská povaha jednotlivých tělocvičných aktivit přispívají k utváření významných charakterových a volních vlastností (např. přátelství, spravedlnost, čestnost, obětavost, cílevědomost, ukázněnost,…)
tělovýchovný proces poskytuje také dostatek příležitostí pro neformální výchovu k humanismu a demokracii
pohybový režim žáků
pohybová činnost :
před a během výuky,
o přestávkách,
ve školní družině,
cvičení v přírodě,
školy v přírodě,
výlety, atp.
zdravotně orientovaná zdatnost:
- ovlivňuje zdravotní stav nebo se k dobrému zdravotnímu stavu vztahuje
Mezi složky zdravotně orientované zdatnosti zařazujeme: -
kardiovaskulární zdatnost, svalová zdatnost ( svalové dysbalance, držení těla ), kloubní pohyblivost ( flexibilita ) a
složení těla.
Pojetí zdraví:
Propojení tělesných, duševních a sociálních funkcí lidského organismu
Schopnost vyrovnávat se s měnícími se vlivy vnějšího prostředí
A. holistické (celostní) – spočívá v celistvosti struktury lidské bytosti a jejího prostředí
B. Interakční pojetí (dynamické) - složky zdraví a nemoci se vzájemně ovlivňují a mají svou dynamiku. Změna v jedné znamená změnu na dalších úrovních.
Čím zdravější jsou vnější složky přírodního a sociálního prostředí, tím účinněji je podporována složka vnitřní.
Zdraví chápeme jako výsledek interakcí a vzájemných vlivů člověka, přírody, prostředí, ale i našich postojů, myšlení a způsobů života.
Stěžejním cílem projektu je naučit děti již od mateřské školy postojům spočívajících na úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránící zdraví. Tento cíl mají naplňovat i dospělí angažovaní ve škole. Podstatou je vytvoření zdravého prostředí a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování.
Podpora zdraví
1. Projekt Škola podporující zdraví
Je výchova harmonický rozvinuté osobnosti se schopností všestranně se vzdělávat pro další profesi a zařazení do praxe v každodenním životě
garant projektu = Národní centrum podpory zdraví
podstatou je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a chování; omezení rigidních a nevyhovujících přístupů ( direktivnost, bezohlednost vůči osobnosti žáka, …)