Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dospělí: tuláctví, toxikomanie, osoby žijící nedůstojným způsobem života (bezdomovci). Příčiny různé – strach, obavy, neshody, prostředí školy a rodiny.
Možnosti řešení: krizová centra, D-centra, Linka důvěry, SVP pro děti a mládež, azylové domy, DPL, VÚ
Antisociální chování
protispolečenské chování
agresivita
těžká toxikomanie – stimulační látky, opiáty, halucinogeny
sexuální aberace (úchylky) – fetišismus, exhibicionismus, voyerství
není možno řešit ambulantně – zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, léčebny, vězení
Příčiny: je výjimkou, aby jedinec okamžitě propadl antisociálnímu chování
- krádeže, loupeže, vandalství, agresivita, vraždy, organizovaný zločin, trestná činnost spojená s toxikomanií
Dispozice k poruše chování
vliv sociálního prostředí, genetické dispozice, poruchy citové oblasti, poruchy vnímání, aj.
Psychologické znaky – odlišnosti intelektuální, citové a volní
Intelekt- většinou slabší průměr a podprůměr – snížená sebekritičnost, neschopnost posoudit dostatečně a včas danou situaci, zvážit důsledky vlastního jednání a chování
Chudý emocionální život – jedinci často sami citově deprivovaní nebo subdeprivovaní, se změněným citovým prožíváním, deformovaná hierarchie hodnotového systému
Volní sféra –slabá vůle, uspokojování vlastních aktuálních potřeb bez ohledu na okolí, snížení sebeovládání, impulzivita, nízká frustrační tolerance
Sociální znaky
Rodina – závažné poruchy funkcí rodiny, neúplné rodiny, výrazně konfliktní soužití rodičů v úplných rodinách, členové rodiny mají problémy se zákonem, nižší sociální status rodiny – členové mají základní vzdělání nebo vyučení v oboru, závislost na návykových látkách, někdy i nedostatky po stránce hygienické a zdravotní
Škola – nezájem o vzdělávání – záškoláctví, školní neúspěšnost = nižší kvalifikace, která znesnadňuje uplatnění na trhu práce – peníze nelegálním způsobem. Po nástupu do zaměstnání mají časté absence, neboť většinou vykonávají práci, která je neuspokojuje, k níž nenašli vztah.
Volný čas – netráví s rodiči nebo v zájmových kroužcích, většinou potulování, členství v partě – delikventní činnosti (parta se stává náhradní primární skupinou). K získání finančních prostředků – krádeže, prostituce, obchod s drogami.
rizikové přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním:
1. přístup k individualitě žáka je málo citlivý – např. u žáka s poruchou učení,
2. učitelé mají k žákům nepatřičná očekávání - nadhodnocené, žák ho ani nemůže naplnit,
3. nestálost učitelů v řízení chování žáků – nedůslednost, kontrola žáků vede ke zmatku,
4. pokyny jsou podané nefunkčním způsobem,
5. neefektivní pokyny ke strategiím školní práce,