Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hlavní cíle:
rozvoj schopností žáků a učitelů orientovat se v hlavních oblastech zdravého životního stylu ( ZŽS)
orientace na ZŽS celé komunity, školy, obce
kultivace vztahů uvnitř školy, zlepšení atmosféry
spolupráce s rodiči, budování neformálních vztahů
Ochrana dětí před přetěžováním, stresy a úzkostnými stavy
Pohybový režim a ochrana před statickým přetížením (v hodinách TV, o přestávkách, v ostatních vyučovacích hodinách)
Ochrana před infekcemi a otužování
Výchova ke správné výživě ( školní obědy, přesnídávky, pitný režim )
Zdravotní výchova protikuřácká, protialkoholní, proti toxikomániím
Výchova k pohybu a sportu, relaxační cvičení
2.Program "Zdravá škola"
péče o zdravé klima školy, mezilidské vztahy, výchova ke zdravým životním návykům
koordinátor – Národní centrum podpory zdraví
Zatím je u nás asi 92 Zdravých základních škol.
cíle a zásady Zdravé školy
zdraví ve Zdravé škole je chápáno jako celkový stav fyzické, psychické a sociální pohody,
projekt Zdravá škola snaží o celkově zdravou atmosféru ve škole, která spočívá na
4 základních pilířích:
pohoda prostředí - věcného – učebny, vybavení….,
sociálního - vstřícnost, úctu, důvěru, snášenlivost, ochodu pomoci,
organizačního - střídání práce a odpočinku, zdravé výživy, pohybu
zdravé učení (smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost, spoluúčast, spolupráce, motivující hodnocení, přirozenost, klidná a otevřená atmosféra, samostatnost žáků, zaujímání vlastních postojů, hledání konstruktivních nápadů, uvědomění si odpovědnosti za své konání, podpora zvídavosti a spontánnosti, respektování potřeb jednotlivce, rozvoj komunikace, diferencovaný a individuální přístup k žákům
zadávání práce podle schopností žáka, vytváření prostoru pro vzdělávání talentovaných žáků, včasná diagnostika žáka, snaha o integraci postižených, chyba je jedním ze stupňů učení...)
otevřené partnerství (škola je modelem demokratického společenství, pořádá veřejné akce apod.)
výchova ke zdravému životnímu stylu –
- je záležitostí všech pracovníků školy.
Děti je třeba vést v tom smyslu, že každý je zodpovědný za své zdraví.
Děti budou průběžně seznamovány s faktory, které jejich zdraví ohrožují a naopak,
s faktory které jejich zdraví ovlivňují pozitivně.
18. Rodina jako edukační prostředí. Kooperace v edukačních vztazích mezi učitelem a rodiči žáků (rodina, funkce rodiny, znaky funkční rodiny, postavení rodiny mezi výchovnými činiteli, standardy rodinné výchovy dětí školního věku, komponenty rodinného prostředí žáků; kooperace, kooperace jako vzájemnost, kooperace jako partnerství, základní modely spolupráce školy s rodinou, typy rodinného zázemí žáka, kooperační dovednosti učitele).