Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
druhy šikany
a) přímá = tvrdé a mírnější projevy
b) nepřímá = pomluvy, intriky, izolace
diagnostické znaky šikany
a) opakovatelnost ubližování
b) bezbrannost oběti
c) asymetričnost = více proti jednomu
vývojové stupně šikanování:
1.zrod ostrakismu = mírné, převážně psychické násilí
2.fyzická agrese a přitvrzování manipulace
3.vytvoření jádra = šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky šikanovat oběť
4.většina přijímá normy agresorů
5.dokonalá šikana = prorůstání šikany do oficiální (školní) struktury
řešení šikany otevření klima, spolupráce
1. vyšetření případu
2. jednoznačné odsouzení šikany
3.první fáze nápravy
4.prevence
prevence šikany
1) podat informace
2) nepřipustit nudu
3) pozorování a korigování vztahů mezi dětmi
17. Tělesná kultura, tělesná výchova, výchova ke zdraví (tělesná kultura, tělesná výchova, sport, pohybová rekreace, úkoly tělesné výchovy, pohybový režim žáků, zdravotně orientovaná zdatnost; holistické a interakční pojetí zdraví, podpora zdraví, projekt škola podporující zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu).
Tělesná kultura – je zpravidla chápána jako obecnější pojem, kterému jsou podřazeny pojmy - tělesná výchova, sport a pohybová rekreace
Tělesná výchova – součást výchovy a vzdělávání (pedagogický proces) , - cílevědomé, plánovité a organizované pedagogické působení na tělesný, pohybový a morální rozvoj člověka, pomocí tělesných cvičení
Sport –řízený tréninkový proces s cílem dosažení určité výkonnosti ve zvolené specializaci a uplatnění v soutěžích , - pohybová hra, zábava, provozována za účelem soutěžním, závodním
Pohybová rekreace – zaměřena na obnovu a rozvoj životních sil, na udržování tělesné a duševní kondice, na osvěžení, zábavu a aktivní odpočinek prostřednictvím pohybové činnosti, - jakákoliv pohybová činnost (procházka, rytí na zahrádce, odbíjená……)
Tělesná výchova jako součást VV systému ZŠ a SŠ:
osnovy uvádějí, že cílem TV je vychovat zdatnou, zdravou mládež, která chápe pohybovou činnost jako nezbytnou součást svého života tento cíl se promítá do dvou funkcí: - kompenzační (spočívá ve vyrovnání nepříznivých vlivů snížené možnosti pohybu, které s sebou přinášejí změny životního způsobu) stimulační (podněty, které probouzejí trvalý zájem o pohybovou aktivitu a tak formují kladný postoj k TV a dalším životním činnostem)
TV směřuje ke zkvalitnění pohybových, psychických i morálních vlastností
TV se na ZŠ a SŠ uskutečňuje jako povinný předmět, dále jako nepovinné sportovní hry, zájmové kroužky
Organizační formy TV – hodiny TV, sportovní hry, zájmové kroužky, vycházky a výlety, lyžařské zájezdy, veřejná vystoupení, akademie, besídky, školní sportovní soutěže, pohybová činnost před výukou – zejména na 1.stupni, pohybová činnost během výuky – pozorujeme-li psychickou únavu žáků