Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Poruchy chování podle věkové kategorie
DĚTSKÁ DELIKVENCE (prekriminalita, dětská kriminalita)– od 6 do 15 let
Rizikovým obdobím může být začátek školní docházky, která je pro dítě náročná po stránce psychické i fyzické. Dítě může na požadavky školy reagovat negativně. U neurotických dětí se může objevit strach ze školního prostředí, z učitele, ze spolužáků. Reakce – záškoláctví, vzdorovitost, neposlušnost, upozorňování na sebe, lži aj.
Další závažné období ve vývoji dítěte je puberta – psychická nevyrovnanost, touha napodobovat dospělé, potřeba k někomu patřit – dítě si najde partu, která mu poskytne chybějící sociální zázemí. Dětská delikvence je nejvíce ve velkých městech, anonymita sídliště. Typická je skupinovost, malá připravenost a promyšlenost. Přibyla také šikana.
JUVILEJNÍ DELIKVENCE (kriminalita mladistvých) – mládež od 15 do 18 let
V tomto období je velký vliv vrstevníků, vytvářejí se party. Trestné činy se blíží kriminalitě dospělých, často s recidivou. Mezi nejčastější patří násilí proti jednotlivci i skupině, majetkové trestné činy, opilství a výtržnosti, neoprávněné užívání motorového vozidla, zapojení do organizovaného zločinu, prostituce, účast na trestné činnosti související s toxikomanií a gamblerstvím. Většinou se jedná o mládež s ukončeným základním vzděláním bez kvalifikace, nebo o dělnická povolání.
KRIMINALITA DOSPĚLÝCH– jedná se o skupinu jedinců nad 18 let, vyznačují se rozsáhlou trestnou činností s častou recidivou.
Poruchy chování z hlediska stupně narušení a stupně společenské závažnosti:
Disociální chování
lze zvládnout vhodným pedagogickým režimem a přístupem,
řadíme sem zlozvyky, neposlušnost, neukázněnost, vzdorovitost, negativismus (aktivní a pasivní, často mají děti s LMD a neurotické), lhavost – patologická má vždy úmysly Projevy disociálního chování se objevují:
přirozeně v etapách života – 1. vzdor, nástup do školy, puberta
kdykoliv, pokud se jedinec vyskytuje v situaci, která nepříznivě působí, kterou nezvládá - dysfunkční rodina, šikana, citové strádání
projev určitého onemocnění – LMD, epilepsie
Velice důležité je působení prostředí.
Problém: disociální rodiče mají disociální děti
Pravidlo: dítě kopíruje chování svých rodičů.
Náprava: vhodné pedagogické a psychologické působení, je možná i léčba medikamentózně
Možnosti řešení: výchovný poradce, PPP, hospitalizace, normální nebo speciální třídy na SVPU. Takto postižený jedinec by se neměl u etopeda objevit.
Asociální chování
- chování, které se neslučuje s danou společenskou normou, ale nevystupuje proti společnosti, nedochází k ničení společenských hodnot.
Děti: záškoláctví – nutné pátrat po příčině (obranný charakter, nerespektování vzoru), útěky, toulavost, parta – často se přidružuje trestná činnost, krádeže – důležité je místo (blízké, cizí) a způsob (plánované, neplánované), cíle (pro sebe, pro partu, pro druhé), frekvence, malá toxikomanie – nikotinismus, alkoholismus, marihuana, hašiš