Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Poruchy chování podle věkové kategorie

DĚTSKÁ DELIKVENCE (prekriminalita, dětská kriminalita)– od 6 do 15 let

Rizikovým obdobím může být začátek školní docházky, která je pro dítě náročná po stránce psychické i fyzické. Dítě může na požadavky školy reagovat negativně. U neurotických dětí se může objevit strach ze školního prostředí, z učitele, ze spolužáků. Reakce – záškoláctví, vzdorovitost, neposlušnost, upozorňování na sebe, lži aj.

Další závažné období ve vývoji dítěte je puberta – psychická nevyrovnanost, touha napodobovat dospělé, potřeba k někomu patřit – dítě si najde partu, která mu poskytne chybějící sociální zázemí. Dětská delikvence je nejvíce ve velkých městech, anonymita sídliště. Typická je skupinovost, malá připravenost a promyšlenost. Přibyla také šikana.

JUVILEJNÍ DELIKVENCE (kriminalita mladistvých) – mládež od 15 do 18 let

V tomto období je velký vliv vrstevníků, vytvářejí se party. Trestné činy se blíží kriminalitě dospělých, často s recidivou. Mezi nejčastější patří násilí proti jednotlivci i skupině, majetkové trestné činy, opilství a výtržnosti, neoprávněné užívání motorového vozidla, zapojení do organizovaného zločinu, prostituce, účast na trestné činnosti související s toxikomanií a gamblerstvím. Většinou se jedná o mládež s ukončeným základním vzděláním bez kvalifikace, nebo o dělnická povolání.

KRIMINALITA DOSPĚLÝCH– jedná se o skupinu jedinců nad 18 let, vyznačují se rozsáhlou trestnou činností s častou recidivou.

Poruchy chování z hlediska stupně narušení a stupně společenské závažnosti:

Disociální chování

  • lze zvládnout vhodným pedagogickým režimem a přístupem,

  • řadíme sem zlozvyky, neposlušnost, neukázněnost, vzdorovitost, negativismus (aktivní a pasivní, často mají děti s LMD a neurotické), lhavost – patologická má vždy úmysly Projevy disociálního chování se objevují:

    • přirozeně v etapách života – 1. vzdor, nástup do školy, puberta

    • kdykoliv, pokud se jedinec vyskytuje v situaci, která nepříznivě působí, kterou nezvládá - dysfunkční rodina, šikana, citové strádání

    • projev určitého onemocnění – LMD, epilepsie

Velice důležité je působení prostředí.

Problém: disociální rodiče mají disociální děti

Pravidlo: dítě kopíruje chování svých rodičů.

Náprava: vhodné pedagogické a psychologické působení, je možná i léčba medikamentózně

Možnosti řešení: výchovný poradce, PPP, hospitalizace, normální nebo speciální třídy na SVPU. Takto postižený jedinec by se neměl u etopeda objevit.

Asociální chování

- chování, které se neslučuje s danou společenskou normou, ale nevystupuje proti společnosti, nedochází k ničení společenských hodnot.

Děti: záškoláctví – nutné pátrat po příčině (obranný charakter, nerespektování vzoru), útěky, toulavost, parta – často se přidružuje trestná činnost, krádeže – důležité je místo (blízké, cizí) a způsob (plánované, neplánované), cíle (pro sebe, pro partu, pro druhé), frekvence, malá toxikomanie – nikotinismus, alkoholismus, marihuana, hašiš

Témata, do kterých materiál patří