Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Normy se uplatňují se prostřednictvím:
kulturní tradice (vzoru,atd.)
systému požadavků, příkazů, zákazů v oblasti morálky i práva, veřejného mínění atd.
sebekontroly i působení svědomí
Druhy kázně
kázeň můžeme rozlišit podle různých hledisek:
podle specifičnosti sociálních oblastí
občanské,
vojenské,
školní,
rodinná,
sportovní,
pracovní,
církevní,
podle pedagogicko - psychologického kritéria
vynucená – uvědomělá;
vnější – vnitřní;
autoritativní - demokratická;
formální – neformální
- vynucená, formální, vnější a autoritativní kázeň je zpravidla důsledkem vnějšího tlaku, obav, hrozeb a strachu vychovávaných – tím lze dosáhnout pouze poslušnosti, tj. vynuceného, dočasného a formálního respektování norem (ne vždy) Uvědomělá kázeň - pedagogové se však domnívají, že této kázně nelze dosáhnout u dětí základních škol, jelikož se u nich ještě neočekává rozumová vyspělost.
Vnitřní kázeň - přináší uvolnění, kdy se každý rozhoduje svobodně a dobrovolně na základě svého předsvědčení. K negativům jevům této poslušnosti zejména patří přesvědčení, které však nemusí být vždy správné.
Individuální a sociální funkce kázně
Podle úrovně fungování kázně ji můžeme rozdělit do dvou základních funkcí:
individuální se promítá ve výchovných aspektech tím, že např. pomáhá člověku v procesu jeho sebevýchovy(tj. cílevědomé jednání, sebeutváření, sebeuplatnění) a současně v procesu učení(a to při osvojování návyků, dovedností, vědomostí a při osvojování sociálních kontaktů a citových vztahů)
sociální se promítá v míře efektivnosti lidských činností. Dodržování norem usnadňuje koordinaci lidských aktivit a tak násobí schopnost a výkon jednotlivce a skupiny. Zabezpečuje postavení člověka v sociální skupině a ty ve společnosti.
Příčiny neukázněného chování žáků
Nedostatky ve výchově v rodině
Nevhodně vedené vyučování
Osobnost učitelů a jejich chování
Poruchy chování, poruchy učení a jiné
Únava žáků
Násilí v médiích a počítačových hrách
Žáci neakceptují nastavený řád a pravidla
Pokřivená komunikace mezi žáky a učitelem
- závisí mnoha okolnostech (úroveň obsahu vyučování, vztah k učiteli a spolužákům, psychický stav, atmosféra v rodině apod.)
- výsledkem výchovného působení je ukázněnost, opírá se o souhlas, normy a sebekontrolu, je to mravní nebo volní vlastnost celé osobnosti, je projevem její sociální a psychické zralosti
Prostředky ke školní ukázněnosti –
příklad,
slovo,
zaměstnání,
dozor,
trest a
odměna.
Kázeňské prostředky by měly především respektovat žákovu osobnost, nepokořovat jeho důstojnost a v žádném případě ji zraňovat.
Výchovné nástroje musí být přiměřené. Ke každému žáku je nutno přistupovat individuálně, s ohledem na jeho věk, povahu a zvláštnosti.