Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Normy se uplatňují se prostřednictvím:

  • kulturní tradice (vzoru,atd.)

  • systému požadavků, příkazů, zákazů v oblasti morálky i práva, veřejného mínění atd.

  • sebekontroly i působení svědomí

Druhy kázně

kázeň můžeme rozlišit podle různých hledisek:

  • podle specifičnosti sociálních oblastí

    • občanské,

    • vojenské,

    • školní,

    • rodinná,

    • sportovní,

    • pracovní,

    • církevní,

  • podle pedagogicko - psychologického kritéria

  • vynucená – uvědomělá;

  • vnější – vnitřní;

  • autoritativní - demokratická;

  • formální – neformální

- vynucená, formální, vnější a autoritativní kázeň je zpravidla důsledkem vnějšího tlaku, obav, hrozeb a strachu vychovávaných – tím lze dosáhnout pouze poslušnosti, tj. vynuceného, dočasného a formálního respektování norem (ne vždy) Uvědomělá kázeň - pedagogové se však domnívají, že této kázně nelze dosáhnout u dětí základních škol, jelikož se u nich ještě neočekává rozumová vyspělost.

Vnitřní kázeň - přináší uvolnění, kdy se každý rozhoduje svobodně a dobrovolně na základě svého předsvědčení. K negativům jevům této poslušnosti zejména patří přesvědčení, které však nemusí být vždy správné.

Individuální a sociální funkce kázně

Podle úrovně fungování kázně ji můžeme rozdělit do dvou základních funkcí:

  • individuální se promítá ve výchovných aspektech tím, že např. pomáhá člověku v procesu jeho sebevýchovy(tj. cílevědomé jednání, sebeutváření, sebeuplatnění) a současně v procesu učení(a to při osvojování návyků, dovedností, vědomostí a při osvojování sociálních kontaktů a citových vztahů)

  • sociální se promítá v míře efektivnosti lidských činností. Dodržování norem usnadňuje koordinaci lidských aktivit a tak násobí schopnost a výkon jednotlivce a skupiny. Zabezpečuje postavení člověka v sociální skupině a ty ve společnosti.

Příčiny neukázněného chování žáků

  • Nedostatky ve výchově v rodině

  • Nevhodně vedené vyučování

  • Osobnost učitelů a jejich chování

  • Poruchy chování, poruchy učení a jiné

  • Únava žáků

  • Násilí v médiích a počítačových hrách

  • Žáci neakceptují nastavený řád a pravidla

  • Pokřivená komunikace mezi žáky a učitelem

- závisí mnoha okolnostech (úroveň obsahu vyučování, vztah k učiteli a spolužákům, psychický stav, atmosféra v rodině apod.)

- výsledkem výchovného působení je ukázněnost, opírá se o souhlas, normy a sebekontrolu, je to mravní nebo volní vlastnost celé osobnosti, je projevem její sociální a psychické zralosti

Prostředky ke školní ukázněnosti –

  • příklad,

  • slovo,

  • zaměstnání,

  • dozor,

  • trest a

  • odměna.

Kázeňské prostředky by měly především respektovat žákovu osobnost, nepokořovat jeho důstojnost a v žádném případě ji zraňovat.

Výchovné nástroje musí být přiměřené. Ke každému žáku je nutno přistupovat individuálně, s ohledem na jeho věk, povahu a zvláštnosti.

Témata, do kterých materiál patří