Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11. metoda hodnocení (odměna a trest) – působí na emoce dětí a psychiku
12. metoda pověřování úkolem nebo funkcí – učí se plnit pravidelné úkoly, rozhodovat, organizovat, řídit…
13. metoda utváření samospráv a spolupráce se samosprávou
Prosociálnost je schopnost konat dobro pro druhé bez očekávání odměny nebo protislužby
Prosociální chování – je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo dosahování společných cílů bez aktuálního očekávání odměny.
Altruismus (= vlastnost) - nesobeckost; nezištný zájem, vztah, láska k lidem. Je to rys, který vyjadřuje zaměření na druhé, pomoc, druhým lidem, příklon k druhým lidem, kteří jsou jiní, třeba nějakým způsobem znevýhodnění nebo prostě potřebují pomoc; zájem o ně, otevřenost, ochota pomáhat, postarat se.
Socializace – proces začleňování do společnosti
Výchova k prosociálnosti jako základ mravní výchovy (projekt Etická výchova)
Projekt vede ke spojení lidí pří mimořádných situací, katastrofách, rozšíření dobrovolnické organizace
výchova k prosociálnosti – první program k prosociálnosti byly vytvořeny v USA - jak odstranit ve společnosti odcizení, nezájem a agresivitu mezi lidmi.
Od 1.9.2010 se bude zařazen nový doplňující vzdělávací obor Etická výchova
doplňující vzdělávací obor je tvořen z témat:
Mezilidské vztahy a komunikace,
Pozitivní hodnocení sebe.
Pozitivní hodnocení druhých.
Kreativita a iniciativa.
Řešení problémů a úkolů.
Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.
Interpersonální a sociální empatie.
Asertivita.
Zvládnutí agresivity a soutěživosti.
Sebeovládání.
Řešení konfliktů.
Prosociální chování v osobních vztazích.
Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.
Prosociální chování ve veřejném životě.
Solidarita a sociální problémy.
Těžiště tohoto průřezového tématu povede k občanským ctnostem (humanita, láska k lidem, soucítění, přátelství, pomoc, odpovědnost, spolupráce, aktivita pro dobré věci…).
Občanské ctnosti úzce souvisí s tím, jaký je člověk ve svém soukromí – v neveřejné oblasti svého prožívání a jednání.
Ke skutečnému lidství a dobré morálce, projevující se v prosociálním chování, by měly vést všechny vyučovací předměty – všechny složky školního kurikula, a to především použitím prožitkové výukové strategie, která obsahuje přijetí žáka učitelem i skupinou žáků, pozitivní motivaci, prožitek žákova úspěchu.
Cílem je kladný přístup žáka k sobě samému a z toho pramenící jeho kladný přístup k životu, k ostatním lidem, k živé i neživé přírodě, ke kulturním a jiným hodnotám, které lidé vytvářejí;
13. Problém kázně a svobody ve výchově (sociálně-filosofické souvislostí kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti).