Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dimenze kulturní
KULTURNÍ HODNOTY (duchovní h.) – vnímáme je jako kulturu v užším slova smyslu, patří sem lidská osobnost, hledání podstaty a smyslu života, seberexlexe (světový a životní názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz (formování podle zákonů estetické krásy a umění)
Společensky (morálně) uznávané hodnoty = ideály. Hodnoty a ideály jsou důležitými motivy našeho chování.
Vznik i změny hierarchie hodnot závisí na řadě činitelů: věk, vzdělání, výchova, profese, rodina inteligence, společenské zařazení.
Životní styl člověka určuje hodnotová orientace osobnosti, např. teoretická, praktická, ekonomická, ekologická, estetická, etická, sociální, politická, náboženská,…
HODNOTOVÁ ORIENTACE – hierarchicky uspořádaný soubor hodnot
- míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje určitým věcem…
Základní hodnotová orientace se utváří od útlého dětství jak z vrozených dispozic, tak ze souboru vnějších činitelů – zprostředkovateli hodnot jsou: rodina, škola, přátelé, stát, lokální prostředí, oblast volného času. Jedinec volí mezi hodnotami, některé přijímá, jiné odmítá.
Výchova k hodnotám ve škole:
- výchova k občanství
- výchova ke zdraví
Průřezová témata: reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Mají výrazně formativní charakter - pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
osobnostní a sociální výchova
výchova demokratického občana
výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
multikulturní výchova
enviromentální výchova
mediální výchova
Důležitým aspektem pro předávání hodnot (vedle osobního příkladu, podnětného a vnímavého společenského prostředí, atd.) je dialog mezi „předávajícím“ – rodičem, učitelem, vychovatelem, přítelem… a mladou generací.
Tento přístup spočívá v rovnosti mezi zúčastněnými (neboť i dospělí se učí od dětí a mládeže), vzájemná důvěře a velká otevřenosti mezi všemi zúčastněnými. Důležité je také naučit se naslouchat druhého a dokázat konstruktivně diskutovat.
Silné emoce probouzejí témata jako je např. svoboda jedince, otázky kolem euthanasie, homosexuality, práva žen a mužů, otázky výchovy v rodině, víry, menšiny atd. – jedince se mohou k těmto tématům vyjádřit a přemýšlet o vlastním hodnotovém žebříčku a hodnotách, které vyznávají ostatní lidé.
Globální ohrožení
Světové problémy jsou stále naléhavější:
nerovnoměrný globální ekonomický růst,
nerovnoměrné globální zabezpečení potravy,
nedostatek vody, kvalitního životního prostředí a energie,
problémy s odpadem,
populační růst a
migrace –
= globální krize – je i výzvou pro výchovu k novým hodnotovým orientacím, v nichž jedině lze hledat záchranu lidství i života na planetě Zemi.