Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dimenze kulturní

KULTURNÍ HODNOTY (duchovní h.) – vnímáme je jako kulturu v užším slova smyslu, patří sem lidská osobnost, hledání podstaty a smyslu života, seberexlexe (světový a životní názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz (formování podle zákonů estetické krásy a umění)

Společensky (morálně) uznávané hodnoty = ideály. Hodnoty a ideály jsou důležitými motivy našeho chování.

Vznik i změny hierarchie hodnot závisí na řadě činitelů: věk, vzdělání, výchova, profese, rodina inteligence, společenské zařazení.

Životní styl člověka určuje hodnotová orientace osobnosti, např. teoretická, praktická, ekonomická, ekologická, estetická, etická, sociální, politická, náboženská,…

HODNOTOVÁ ORIENTACE – hierarchicky uspořádaný soubor hodnot

- míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje určitým věcem…

Základní hodnotová orientace se utváří od útlého dětství jak z vrozených dispozic, tak ze souboru vnějších činitelů – zprostředkovateli hodnot jsou: rodina, škola, přátelé, stát, lokální prostředí, oblast volného času. Jedinec volí mezi hodnotami, některé přijímá, jiné odmítá.

Výchova k hodnotám ve škole:

- výchova k občanství

- výchova ke zdraví

Průřezová témata: reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Mají výrazně formativní charakter - pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.

osobnostní a sociální výchova

výchova demokratického občana

výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

multikulturní výchova

enviromentální výchova

mediální výchova

Důležitým aspektem pro předávání hodnot (vedle osobního příkladu, podnětného a vnímavého společenského prostředí, atd.) je dialog mezi „předávajícím“ – rodičem, učitelem, vychovatelem, přítelem… a mladou generací.

Tento přístup spočívá v rovnosti mezi zúčastněnými (neboť i dospělí se učí od dětí a mládeže), vzájemná důvěře a velká otevřenosti mezi všemi zúčastněnými. Důležité je také naučit se naslouchat druhého a dokázat konstruktivně diskutovat.

Silné emoce probouzejí témata jako je např. svoboda jedince, otázky kolem euthanasie, homosexuality, práva žen a mužů, otázky výchovy v rodině, víry, menšiny atd. – jedince se mohou k těmto tématům vyjádřit a přemýšlet o vlastním hodnotovém žebříčku a hodnotách, které vyznávají ostatní lidé.

Globální ohrožení

Světové problémy jsou stále naléhavější:

nerovnoměrný globální ekonomický růst,

nerovnoměrné globální zabezpečení potravy,

nedostatek vody, kvalitního životního prostředí a energie,

problémy s odpadem,

populační růst a

migrace –

= globální krize – je i výzvou pro výchovu k novým hodnotovým orientacím, v nichž jedině lze hledat záchranu lidství i života na planetě Zemi.

Témata, do kterých materiál patří