Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
12. Mravní výchova žáků (cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova, etické aspekty RVP ZV v kompetencích žáka, ve vzdělávacích oblastech, v průřezových tématech).
morálka –
základní etická kategorie,
mravní jednání
souhrn etických norem a pravidel a jim odpovídajících způsobů jednání a chování
mravnost –
shoda jednání člověka s mravními normami (svědomím).
souhrn určitých postojů, podle kterých se člověk chová
Etika
úzce navazuje na axiologii - teorie hodnot, nauka o hodnotách
1) teorie mravnosti, filos. disciplína,
2) systém mravních norem, tvořící základ společnosti,
3) mravní chování člověka, soulad jeho rozhodování, jednání a chování s etickými principy,
4) vyučovací předmět, jehož obsahem je mravní výchova
mravní výchova - (morální)
- výchova v užším slova smyslu,
- výchova charakteru, vůle,
- hodnotová výchova.
- informuje děti o mravních normách
- vytváří v dětech hodnotové systémy a postoje
- učí děti mravnímu chování
- otázka výchovy sexuální – úcta k partnerovi, rodičovství
Vrcholem mravní výchovy je CHARAKTER!!!! - soubor mravních vlastností, které se projevují v chování, dovednostech a návycích.
cíl mravní výchovy
- je autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná zodpovědná osobnost, která uvědoměle jedná na základě svého vnitřního předsvědčení a v souladu se společensky přijatými mravními normami. - osvojování a upevňování mravních norem
- pěstování mravních vztahů mezi členy společnosti
obsah mravní výchovy
mravní normy,
morální hodnoty,
společenské návyky,
mravní vztahy a postoje, vlastnosti,
hodnotový systém,
vzorce chování
=› to, co tvoří náplň mravní výchovy v procesu formování osobnosti.
1. v rovině osobnostně-sociálnía) mravní normy - pravidla b) společenské návyky - poděkovat,.... c) mravní vztahy a postoje - k sobě samému, partnerské vztahy, vztahy k materiálnímu prostředí d) vlastnosti - cílevědomost, zodpovědnost e) hodnotový systém - lidské potřeby a hodnoty (emocionální, sociální, ekonomické, etické a estetické) tzv. přátelství, peníze, umění........ f) způsoby chování - respektuje mravní normy
2. v rovině psychologické struktury osobnostia) mravní vědomí - sebepoznání b) mravní cítění - empatie, skromnost c) mravní přesvědčení - účast citů a vůle d) mravní jednání a chování - senzomotorická doména
3. v rovině filozofickéa) mravní normy, pravidla, zákony, b) profesní etické kodexy - lékařská etika, učitelská ...
proces mravní výchovy –
Mravní vědomí – rozumem poznat, co je dobré a co zlé
Mravní přesvědčení –
Mravní jednání
- výchova je celoživotní vzdělávání, jehož základny se pokládají v dětství a dospívání - mravní a hodnotový vývoj dítěte je provázán s vývojem intelektuálním - podle Paigeta