Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- Piaget rozlišuje 2 stádia mravního vývoje

a) heteronomní morálka - do konce mladšího šk.věku - dítě vnímá vnější vedení, předkládané normy a pravidla, odměnu a trest b) autonomní morálka – starší školní věk a výše – dítě vnímá mravní normy a vedení skrze vlastní zvnitřněný systém mravních norem; samostatně se rozhoduje, přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí a činy

mravní vývoj –

1. předškolní věk – výchova na výukovém základě (poděkovat, poprosit, slušně mluvit..)

2. mladší školní věk (6-10,12let) – rozvoj mravního vědění=co je dobré, co zlé, proč, přirozená pravidla, mravní poučování

3. starší školní věk (10,12-16,18let) – rozvoj funkce svědomí, seberegulace, sebekontrola = pevný řád, režim, výchovné vedení (autorita, spravedlnost, diskuze o etických problémech)

4. raná dospělost (adolescence) – rozvoj mravního jednání na

základě přesvědčení – sebevýchova = pochopená a přijatá pravidla,

režim, dobré vzory, sebevýchova

Metody mravní výchovy

metody přímé- na dítě působí přímo a otevřeně, z pozice autority

  1. mravní vysvětlování a poučování

  2. kladení požadavků, vymezení pravidel

  3. vedení – přinucování a donucování

  4. cvičení

  5. přesvědčení příklad

  6. kontrola

  7. hodnocení – odměna a trest

metody nepřímé – na dítě se působí nenásilně, důležité je získat je pro spolupráci a zaangažovat je pro určitý způsob chování a jednání tak, aby tak dítě konalo možno z vlastní vůle, dobrovolně, ochotně a s porozuměním

a) vzor

b) tvorba a dodržování pravidel a norem

c) režim a řád

d) pozitivní výchovné prostředí – klima, veřejné mínění

e) diskuse – řešení etických dilemat

f) metody získávání – projev očekávání, slib, závazek, výstraha

h) metody vyvolávání a tlumení citů – empatie, agitace, degradace, řešení konfliktů

ch) metoda kontroly, sebekontroly, spolupráce

i) samospráva – prověřování úkolem

j) sebereflexe, sebevýchova

metody mravní výchovy:

1. metoda požadavků – cílem je znalost pravidel žádoucího chování

2. metoda vysvětlování – objasňování podstaty MV, opírá se o logickou argumentaci, dokazování a vyvracení

3. metoda vyvolávání a tlumení citů – sugesce, agitace, degravace, substituce, eliminace, sublimace

4. metoda přesvědčování – nejužívanější metoda, působí na emoce

5. metoda příkladu – předvádí způsoby chování, cílem je upevnit žádoucí chování dle názorných vzorů

6. metoda řešení morálních dilemat – respektují zásady přiměřenosti věku a individuálním zvláštnostem.

7. metoda režimu – pravidelnost určitého režimu, stereotypy

8. metoda cvičení – výsledkem je zvyk, či potřeba jednat navyklým způsobem

9. metoda získávání – projev očekávání, slib a výstraha, soutěž, závazek

10. metoda kontroly – tlumí nežádoucí projevy

Témata, do kterých materiál patří