Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Piaget rozlišuje 2 stádia mravního vývoje
a) heteronomní morálka - do konce mladšího šk.věku - dítě vnímá vnější vedení, předkládané normy a pravidla, odměnu a trest b) autonomní morálka – starší školní věk a výše – dítě vnímá mravní normy a vedení skrze vlastní zvnitřněný systém mravních norem; samostatně se rozhoduje, přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí a činy
mravní vývoj –
1. předškolní věk – výchova na výukovém základě (poděkovat, poprosit, slušně mluvit..)
2. mladší školní věk (6-10,12let) – rozvoj mravního vědění=co je dobré, co zlé, proč, přirozená pravidla, mravní poučování
3. starší školní věk (10,12-16,18let) – rozvoj funkce svědomí, seberegulace, sebekontrola = pevný řád, režim, výchovné vedení (autorita, spravedlnost, diskuze o etických problémech)
4. raná dospělost (adolescence) – rozvoj mravního jednání na
základě přesvědčení – sebevýchova = pochopená a přijatá pravidla,
režim, dobré vzory, sebevýchova
Metody mravní výchovy
metody přímé- na dítě působí přímo a otevřeně, z pozice autority
mravní vysvětlování a poučování
kladení požadavků, vymezení pravidel
vedení – přinucování a donucování
cvičení
přesvědčení příklad
kontrola
hodnocení – odměna a trest
metody nepřímé – na dítě se působí nenásilně, důležité je získat je pro spolupráci a zaangažovat je pro určitý způsob chování a jednání tak, aby tak dítě konalo možno z vlastní vůle, dobrovolně, ochotně a s porozuměním
a) vzor
b) tvorba a dodržování pravidel a norem
c) režim a řád
d) pozitivní výchovné prostředí – klima, veřejné mínění
e) diskuse – řešení etických dilemat
f) metody získávání – projev očekávání, slib, závazek, výstraha
h) metody vyvolávání a tlumení citů – empatie, agitace, degradace, řešení konfliktů
ch) metoda kontroly, sebekontroly, spolupráce
i) samospráva – prověřování úkolem
j) sebereflexe, sebevýchova
metody mravní výchovy:
1. metoda požadavků – cílem je znalost pravidel žádoucího chování
2. metoda vysvětlování – objasňování podstaty MV, opírá se o logickou argumentaci, dokazování a vyvracení
3. metoda vyvolávání a tlumení citů – sugesce, agitace, degravace, substituce, eliminace, sublimace
4. metoda přesvědčování – nejužívanější metoda, působí na emoce
5. metoda příkladu – předvádí způsoby chování, cílem je upevnit žádoucí chování dle názorných vzorů
6. metoda řešení morálních dilemat – respektují zásady přiměřenosti věku a individuálním zvláštnostem.
7. metoda režimu – pravidelnost určitého režimu, stereotypy
8. metoda cvičení – výsledkem je zvyk, či potřeba jednat navyklým způsobem
9. metoda získávání – projev očekávání, slib a výstraha, soutěž, závazek
10. metoda kontroly – tlumí nežádoucí projevy