Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
sociálně-filozofické souvislosti kázně a svobody
Otázka kázně se musí řešit v jednotě s otázkou svobody. Musí se prosazovat, aby nastala rovnováha mezi svobodou tj. práva člověka, dítěte a kázní, tj. vštěpováním povinnosti zachovávat určité normy, bez kterých lidská společnost nemůže existovat. Svoboda a kázeň nejsou kategoriemi, které se vzájemně vylučují. Svoboda je spojena s odpovědností, neboť svoboda a odpovědnost jsou dvě strany jedné mince. Pokud není svoboda spojena s povinností a odpovědností, stává se anarchií.
anomie:
anomií se rozumí stav provázející rozpad jednoho společenského řádu a jeho postupné nahrazování řádem novým(např. situace po válce). Staré normy přestávají platit a nové nejsou ještě etablovány(usazeny).
Pojem anomie znamená „stav bez norem“.
U nás jsme se s tímto jevem mohli setkat po roce 1989, kdy nastaly obrovské změny v uspořádání společenského řádu.
Staré normy byly zničeny, ale nové, podle níž by se mohla společnost řídit, ještě nebyly zavedeny. Jednalo se o transformaci kázně jak ve společnosti, tak i ve škole, kdy pravidla a řád byly uvolněné a jejich vynutitelnost byla nulová.
liberalismus:
- styl výchovy – svobodný a volný, který je charakterizován slabým nebo žádným řízením bez větších požadavků; často vede k malé odpovědnosti nerespektování skupinových norem;
- je založen na principech svobody daného jedince, na vzájemné toleranci v otázkách morálky a víry, na individualismu a pluralismu.
Pojem liberalismus je někdy používán i ve smyslu negativním, kdy se jím vymezuje uvolnění řádu, morálky, etiky, kázně, nebo také nedodržování zákonů.
postmodernismus:
- je popisován jako proud směrů ve filozofii, které hledají kontexty a východiska ze současného stavu globální společenské krize.
Postmoderní myšlení:
je skeptické vůči obecným koncepcím, odmítá jejich celistvost
klade důraz na pluralitu např. typů myšlení či způsobů jednání
odmítá omezování pravdy
zpochybňuje ideje pravdy, svobody a proroku
nepředpokládá existenci univerzálních hodnot (věci mají hodnotu pouze tehdy pokud jim ji přisoudíme)
Postmodernismus bývá zpravidla popisován jako proud různých filozofických směrů, které vyhledávají a pátrají po souvislostech a východiscích vycházejících ze současného statutu globální společenské krize – nejistota trvalý stav.
kázeň:
poslušnost, plnění rozkazů, disciplína, zachování pravidel, dodržování norem.
kázeň je společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem.
Norma je řád, který zabezpečuje existenci jedince i život společnosti
normy upravují vztahy mezi lidmi, uvádějí do nich řád, zefektivňují činnost, vedou k sebekontrole a seberegulaci
dané normy jsou určitými bariérami, které mohou omezovat, svazovat, atd.
každá míra svobody je spojena s jistou mírou odpovědnosti a povinnosti
na jedince působí podněty (biologické i sociální), které ho nutí k určitému chování a jednání.