Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Je nutné vybírat takové kázeňské prostředky, které budou souhlasné a přiměřené dané situaci. Jejich uplatňování by mělo být patřičně spravedlivé a důsledné.
Kázeňský prostředek by měl být kombinován s dalšími metodami ukázňování žáků. Systém výchovných nástrojů by měl splňovat požadavek členitosti, různorodosti, systematičnosti, soustavnosti a ucelenosti.
Prostředkem ke školní ukázněnosti je školní řád, který má být stručný, výstižný, splnitelný a kontrolovatelný. Žákům musí být vysvětlen obsah jednotlivých pravidel školního řádu a proč mají tato pravidla dodržovat
Metody výchovy ke školní ukázněnosti
- osvědčují se metody pochvaly, odměny a povzbuzení
- nejlepší metodou jak nalézt problém a jeho řešením je rozmluva (partnerský dialog), která má několik kroků:
najít skutečný problém – žákovi naslouchat, nesnaží se vyslovovat uspěchané rady nebo soudy, je třeba klást klíčovou otázku: „Co ti připadá nejtěžší…“, projevit neverbální sympatie
dohodnout se na řešení – zeptat se žáka, jak bude problém řešit, pokud nepřijde s žádným řešením, navrhnout naše řešení
stanovit cíle
provést hodnocení – zajímat se zda se řešení problému uskutečnilo
Rozhovor mezi čtyřma očima, který představuje otevřenou rozmluvu vedenou jako partnerský dialog.
Otcovská domluva učitele, při které lze na žáka vyvíjet velký tlak a lze využít již zmiňované zásady TOP. Je nutné pokládat otázky stroze a sebevědomě, ale bez projevů agresivity.
14. Autorita v edukačních souvislostech (autorita, autorita a sociální role, autorita formální a neformální, autorita školy, autorita učitele, partnerský vztah učitele a žáka, svoboda a řád, odpovědnost).
Autorita v edukačních souvislostech
autorita:
legitimní moc, moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas.
pojem odvozen z latinského podstatného jména auctoritas se předkládá jako záruka, jistota, spolehlivost, vážnost, moc, vliv
status osoby ve vztahu mezi dvěma nebo více osobami (status, který lze získat nebo ztratit)
může vzniknout pouze ve vztahu osob při sociální interakci
autorita a sociální role:
autoritu zde tvoří 2 složky:
vedoucí (dospělý, učitel) a
následující (dítě, žák).
Obě role se vzájemně dotvářejí, dolaďují, jsou komplementární, ovšem asymetrické.
autorita formální a neformální:
formální (tradiční): založená na postavení nositele autority v hierarchii, nebo na jeho příslušnosti k určité sociální skupině, bez ohledu na jeho osobní kvality
- je dána zákony a předpisy, které vymezují postavení učitele.
autorita neformální: vyplývá ze svobodného uznání převahy v některé významné oblasti a pozitivního hodnocení jejího nositele
- určitá kvalita vztahu žáků k učiteli, spočívající v dobrovolném přijetí, dobrovolném uznání vedoucího postavení učitele žáky.