Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pedagogická diagnostika
- je speciální disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu.
- cílem pedagog. diagnostiky je poznání, posouzení, hodnocení, pedagogická diagnóza a přijetí pedagogických opatření k celkovému rozvoji žáka
- může plnit několik funkcí:
poznávací (vývoj žáka a příčiny vývoje, stav a vliv podmínek)
orientační (např. v počáteční fázi poznávání)
kontrolní (např. ověření účinnosti přijatých opatření)
stimulační (upevnění určité dosažené kvality)
hodnotící (dílčí i komplexní hodnocení dosažené úrovně osobnostních, výchovných a učebních výsledků)
prognostická (návrh opatření z hlediska zjištěných faktů a blízkých i perspektivních cílů)
- diagnostikování musíme provádět průběžně ve všech fázích výchovné a učební činnosti, učitel musí průběžně poznávat celý učební proces žáka.
Etapy diagnostického postupu:
retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání
Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí
Diagnóza – stanovení hodnotících závěrů na základě zjištění analýzy informací
Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy
Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou
Metody Pedagogické diagnostiky:
Klasické diagnostické metody
Klasické ústní zkoušky
orientační
klasifikační
Klasické písemné zkoušky
denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)
domácí úkoly
měsíční práce
Klasické výkonové zkoušky
pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)
technické práce
pokusné práce
referáty
organizační úkoly
Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)
běžné orientační testy
standardizované testy
Vědecko-výzkumné diagnostické metody
systematická pozorování žáků
pozorování ve třídě
pozorování mimo třídu
rozbor žákovských prací
písemné práce
výtvarné práce
technické práce
ostatní výsledky práce žáků
explorativní metody
rozhovor se žákem
beseda se žákem nebo se třídou
dotazníková metoda
anamnéza jako diagnostická metoda
Speciální diagnostické metody
metody psychologického rozboru osobnosti
metody sociologického rozboru
metody biologického rozboru
metody zdravotnické povahy
Metody třídění diagnostických údajů
metody interpretace diagnostických údajů
Konkrét. příklad aplikace některé z metod pedag. diagnostiky
Ústní zkoušky
jejich smyslem je zjistit úroveň VDN
patří k nejčastěji užívaným diagnostickým metodám
podstatou je učitelova otázka a žákova odpověď
otázka může směřovat k různým odpovědím, k definicím, k pojmům,
učitel by měl mít předem připravené otázky
při ústním zkoušení je třeba zaměřit se na hlavní obsah problému nebo úseku učiva a nevyžadovat přílišné podrobnosti
Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách: