Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pedagogická diagnostika

- je speciální disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu.

- cílem pedagog. diagnostiky je poznání, posouzení, hodnocení, pedagogická diagnóza a přijetí pedagogických opatření k celkovému rozvoji žáka

- může plnit několik funkcí:

  • poznávací (vývoj žáka a příčiny vývoje, stav a vliv podmínek)

  • orientační (např. v počáteční fázi poznávání)

  • kontrolní (např. ověření účinnosti přijatých opatření)

  • stimulační (upevnění určité dosažené kvality)

  • hodnotící (dílčí i komplexní hodnocení dosažené úrovně osobnostních, výchovných a učebních výsledků)

  • prognostická (návrh opatření z hlediska zjištěných faktů a blízkých i perspektivních cílů)

- diagnostikování musíme provádět průběžně ve všech fázích výchovné a učební činnosti, učitel musí průběžně poznávat celý učební proces žáka.

Etapy diagnostického postupu:

  • retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání

  • Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí

  • Diagnóza – stanovení hodnotících závěrů na základě zjištění analýzy informací

  • Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy

  • Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou

Metody Pedagogické diagnostiky:

Klasické diagnostické metody

  • Klasické ústní zkoušky

  • orientační

  • klasifikační

  • Klasické písemné zkoušky

  • denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)

  • domácí úkoly

  • měsíční práce

  • Klasické výkonové zkoušky

  • pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)

  • technické práce

  • pokusné práce

  • referáty

  • organizační úkoly

  • Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)

  • běžné orientační testy

  • standardizované testy

Vědecko-výzkumné diagnostické metody

  • systematická pozorování žáků

  • pozorování ve třídě

  • pozorování mimo třídu

  • rozbor žákovských prací

  • písemné práce

  • výtvarné práce

  • technické práce

  • ostatní výsledky práce žáků

  • explorativní metody

  • rozhovor se žákem

  • beseda se žákem nebo se třídou

  • dotazníková metoda

  • anamnéza jako diagnostická metoda

Speciální diagnostické metody

  • metody psychologického rozboru osobnosti

  • metody sociologického rozboru

  • metody biologického rozboru

  • metody zdravotnické povahy

Metody třídění diagnostických údajů

metody interpretace diagnostických údajů

Konkrét. příklad aplikace některé z metod pedag. diagnostiky

Ústní zkoušky

  • jejich smyslem je zjistit úroveň VDN

  • patří k nejčastěji užívaným diagnostickým metodám

  • podstatou je učitelova otázka a žákova odpověď

  • otázka může směřovat k různým odpovědím, k definicím, k pojmům,

  • učitel by měl mít předem připravené otázky

  • při ústním zkoušení je třeba zaměřit se na hlavní obsah problému nebo úseku učiva a nevyžadovat přílišné podrobnosti

  • Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách:

Témata, do kterých materiál patří