Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
volné odpovědi – U nezasahuje do odpovědi Ž, odpověď analyzuje z hlediska celku i části, systému učiva
odpovědi řízené dílčími otázkami
kombinované zkoušky
úlohy, jimiž žák projeví schopnost myslet, řešit problémy
nevýhodou je časová náročnost, lze prověřit jen málo žáků najednou, do zkoušení se může promítnout tréma, zdravotní stav, učitelova zkušenost a jiné vlivy
Písemné zkoušení
v krátké době lze vyzkoušet za stejných podmínek více žáků najednou, otázky lze předem připravit
bývá zpravidla průkaznější a objektivnější než ústní zkoušení, je časově hospodárné, v krátké době lze vyzkoušet více žáků ze stejného učiva
je jednou z forem samostatné práce, ve které žák prokáže, jak si osvojil učivo
písemné práce jsou zpětnou vazbou pro učitele a na základě analýzy chyb je možno cílevědomě odstranit nedostatky
z některých písemných prací lze diagnosticky posoudit žákovy aplikační schopnosti, stylizační schopnosti, věcnost, gramatickou úroveň, samostatnost, originalitu
žák může odpovědi zaznamenávat několika způsoby:
písemně – slovem
písemně – číslem
graficky – schematickou kresbou
kombinovaně
projektem – písemným, grafickým návrhem, řešením problému, rozvrhem řešení, navržením organizačního postupu
Metoda explorační
U se dotazuje Ž či rodičů, klade nejdříve otázky tak, aby zjistil celkové zaměření a v druhé části explorace analyticky zjišťuje podrobnosti, které jej zajímají
otázky lze klást ústně (ústní dotazování) nebo písemně (pomocí dotazníků)
Dotazník
je používán méně často, musí mít řadu vlastností (např. jasný cíl, co chce poznat; přesné určení, komu se zasílá; správný styl otázek; otázky klást přímo a nepřímo;…)
mladším dětem bývá často cizí, proto se většinou používá s jinými metodami
klad - vysoká racionálnost, snadné vyhodnocení a možnost srovnávání údajů
nedostatek – omezená objektivnost, nedůvěra respondentů, v průběhu není přímý styl
Anamnéza
zjišťuje u problémových žáků dřívější výchovné podmínky, zdravotní stav.
má 3 části: 1) osobní data dítěte; 2) rodinná anamnéza a 3) vlastní anamnéza
Didaktické testy
– podstatou je série otázek daných všem žákům, vyžadují krátkou, jednoznačnou odpověď z několika možných variant.
- snaží se zjišťovat nejen pamětní schopnosti, ale i úroveň pedagogicky rozvíjených racionálních dovedností a schopností v příkladech, v praxi
- výhody – zjistí stav vědomostí a dovedností rychle u všech žáků z velkého celku učiva; dávají žákům stejné možnosti a úkoly za stejných podmínek; procvičují učivo a zajišťují jeho opakování; umožňují přesněji klasifikovat; jsou relativně objektivnější; zmenšují rozdíly v podmínkách,…
- nevýhody – vedou k mechanickému klasifikování, učitelé potom opomíjejí jiné metody zkoušení a spoléhají se na testy; málo respektují pedagogickou stránku,…