Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- neformální autorita není automaticky dána formálním postavením učitele, ale učitel, který jí chce dosáhnout, o ni musí usilovat.

autorita školy:

dodržování vnitřního řádu školy

autorita učitele:

  • termínu autorita se ve spojení s učitelem používá ve dvou významech: formální a neformální autorita

  • učitel zakládá svoji autoritu nejenom na nutných znalostech (např. učitel ČJ nemůže chybovat ve vyjmenovaných slovech,…), ale i na jiných kvalitách

  • učitel, chce-li být považován za autoritu, by měl umět ocenit a pochválit i velmi drobný úspěch

  • při hodnocení se předpokládá znalost hodnocené věci, znalost osobnosti toho, kdo je hodnocen

  • v historii měli největší autoritu lidé nesledující vlastní prospěch, ale jednající pro blaho druhých

  • cílem autority učitele nemůže být bezmezné ovládnutí žáka nebo podat svět pouze podle představ učitele, ale pomoc každému v nalezení jeho vlastní orientace

  • dosáhne-li jí, není to nic konečného - je potřeba ji neustále udržovat a obnovovat v čase a vůči novým žákům.

partnerský vztah učitele a žáka:

- mezilidský vztah, který ovlivňuje průběh i výsledek učitelova vyučování a žákova učení a kvalitu jejich spolupráce založený na prvcích humanizace vzdělávání;

- je dán :

1. obecně sociálními rolemi a statusy z nich vyplývajícími,

2. konkrétními zvláštnostmi obou aktérů, zvláštnostmi jejich vzájemného působení, zvláštnostmi vyučovacího předmětu a učiva, délkou a frekvencí vzájemných setkáváni, možnostmi hlouběji se navzájem poznat, apod.

Učitel by měl:

  • projevovat zájem o žáka

  • často chválit

  • stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat

  • oslovovat žáky jménem

  • projevovat žákům běžnou zdvořilou úctu („prosím“, „děkuji“)

  • nikdy nikoho nezesměšňovat

  • mít profesionální přístup k učení

  • mít trpělivost

  • mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků

  • mít klidný a sebejistý,neformální styl

Partnerský vztah mezi učitelem a žáky vyvolává přátelskou atmosféru při výuce, i proces hodnocení je vnímán jako pozitivní, převažuje spíše snaha učitelů pomoci žákům, hodnocení má vysokou motivační úroveň, učitelé mají u žáků přirozenou autoritu

Učitel se snaží nalézt optimální rovnováhu mezi povinnostmi a odpovědnostmi žáka na jedné straně a právy a svobodami žáka na straně druhé tak, aby mohla být práva a svobody žáka realizovány v nejvyšší možné míře.

svoboda a řád:

pocit jedince, že veškeré rozhodování má ve svých rukou

odpovědnost:

vlastnost osobnosti projevující se pohotovým jednáním podle požadavků a norem, které mají charakter povinností

15. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení (pojem pedagogická diagnostika, etapy diagnostického postupu, metody pedagogické diagnostiky, konkrétní příklad aplikace některé z metod pedagogické diagnostiky; význam sebereflexe učitele, fáze sebereflexe, metody sebereflexe).

Témata, do kterých materiál patří