Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- neformální autorita není automaticky dána formálním postavením učitele, ale učitel, který jí chce dosáhnout, o ni musí usilovat.
autorita školy:
dodržování vnitřního řádu školy
autorita učitele:
termínu autorita se ve spojení s učitelem používá ve dvou významech: formální a neformální autorita
učitel zakládá svoji autoritu nejenom na nutných znalostech (např. učitel ČJ nemůže chybovat ve vyjmenovaných slovech,…), ale i na jiných kvalitách
učitel, chce-li být považován za autoritu, by měl umět ocenit a pochválit i velmi drobný úspěch
při hodnocení se předpokládá znalost hodnocené věci, znalost osobnosti toho, kdo je hodnocen
v historii měli největší autoritu lidé nesledující vlastní prospěch, ale jednající pro blaho druhých
cílem autority učitele nemůže být bezmezné ovládnutí žáka nebo podat svět pouze podle představ učitele, ale pomoc každému v nalezení jeho vlastní orientace
dosáhne-li jí, není to nic konečného - je potřeba ji neustále udržovat a obnovovat v čase a vůči novým žákům.
partnerský vztah učitele a žáka:
- mezilidský vztah, který ovlivňuje průběh i výsledek učitelova vyučování a žákova učení a kvalitu jejich spolupráce založený na prvcích humanizace vzdělávání;
- je dán :
1. obecně sociálními rolemi a statusy z nich vyplývajícími,
2. konkrétními zvláštnostmi obou aktérů, zvláštnostmi jejich vzájemného působení, zvláštnostmi vyučovacího předmětu a učiva, délkou a frekvencí vzájemných setkáváni, možnostmi hlouběji se navzájem poznat, apod.
Učitel by měl:
projevovat zájem o žáka
často chválit
stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat
oslovovat žáky jménem
projevovat žákům běžnou zdvořilou úctu („prosím“, „děkuji“)
nikdy nikoho nezesměšňovat
mít profesionální přístup k učení
mít trpělivost
mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků
mít klidný a sebejistý,neformální styl
Partnerský vztah mezi učitelem a žáky vyvolává přátelskou atmosféru při výuce, i proces hodnocení je vnímán jako pozitivní, převažuje spíše snaha učitelů pomoci žákům, hodnocení má vysokou motivační úroveň, učitelé mají u žáků přirozenou autoritu
Učitel se snaží nalézt optimální rovnováhu mezi povinnostmi a odpovědnostmi žáka na jedné straně a právy a svobodami žáka na straně druhé tak, aby mohla být práva a svobody žáka realizovány v nejvyšší možné míře.
svoboda a řád:
pocit jedince, že veškeré rozhodování má ve svých rukou
odpovědnost:
vlastnost osobnosti projevující se pohotovým jednáním podle požadavků a norem, které mají charakter povinností
15. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení (pojem pedagogická diagnostika, etapy diagnostického postupu, metody pedagogické diagnostiky, konkrétní příklad aplikace některé z metod pedagogické diagnostiky; význam sebereflexe učitele, fáze sebereflexe, metody sebereflexe).