Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozhovor
– zjišťujeme jím obvykle ty údaje, které jsou méně dostupné jinými diagnostickými metodami; potřebuje přirozenost situace; je náročný na učitelovu přípravu
Klad – přístupnost učitele, kontakt učitele a žáka, možnost měnit situace, lze zapojit i pozorování
Zápor – časová náročnost, malá ověřitelnost údajů, obtížnost záznamu údajů
Autodiagnostika učitele
Význam sebereflexe:
obecné zamyšlení jedince nad sebou samým, nad svou osobností,
ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji a city.
smyslem je získat a zhodnotit zpětnovazebné informace o své činnosti v pedagogických situacích
má vést ke zdokonalování dovedností učitele
sebereflexe - uvědomování si svého (učitelského) jednání v pedagogických situacích
V pedagogickém kontextu nejčastěji mluvíme o sebereflexi učitelů.
Fáze sebereflexe:
opětovné vybavení
popis a rozbor klíčových prvků
hodnocení či přehodnocení
způsoby vysvětlení
přijetí rozhodnutí
stanovení další strategie.
Profesionální sebereflexe učitele je nutnou podmínkou jeho odborného růstu, jeho pedagogické kompetence a odborní a lidské zodpovědnosti.
Metody sebereflexe :
sebereflektující otázky
prostřednictvím videa
zpětná vazba od žáků
vzájemná hospitace jako zdroj autodiagnostiky
16. Poruchy chování žáků a možnosti jejich nápravy (chování problémové, poruchy chování, hodnocení chování, dispozice k poruše chování, rizikové přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním, perspektivní přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním).
chování problémové - chování, které je pro učitele nepřijatelné.
Dle výzkumů se na ZŠ i SŠ více vyskytuje u chlapců.
chování poruchové – zahrnuje odchylky počínaje nápadným chováním, přes asociální poruchy až k antisociálnímu chování, může mít charakter delikvence, nebo kriminality.
poruchy chování - projev narušeného chování k sobě, k druhým, k okolnímu světu,
opakující se a trvalý vzorec disociálního, agresivního a vzdorovitého chování, který porušuje soc. normy a očekávání vzhledem k věku dítěte.
symptomy se projevují po dobu nejméně 6 měsíců – krádeže, lhaní, útěky…
tito žáci jako nejobtížněji vzdělavatelní.
dlouhodobě nerespektují sociální normy = odchylka v oblasti socializace
neadekvátní chování k lidem
neschopnost navázat a udržet přijatelné sociální vztahy
nedostatek empatie, egoismus, nadměrné zaměření na sebe a na uspokojování vlastních potřeb
nemá pocit viny, nemá dobré vztahy s kamarády, nedůvěřuje jiným, za své chyby osočuje jiné, vztahy k druhým jsou povrchní, pro druhého se angažuje jen za nějaké výhody, nezvládá sociální role, častým rysem osobnosti je agresivita,..
většinou nezažili citový vztah
hodnocení chování
předmět každodenní diagnostiky učitele,
soubor všech vnějších, pozorovatelných, analyzovatelných aktů žáka ve škole nebo mimo ni;
podoba známky na vysvědčení