Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Rozhovor

– zjišťujeme jím obvykle ty údaje, které jsou méně dostupné jinými diagnostickými metodami; potřebuje přirozenost situace; je náročný na učitelovu přípravu

Klad – přístupnost učitele, kontakt učitele a žáka, možnost měnit situace, lze zapojit i pozorování

Zápor – časová náročnost, malá ověřitelnost údajů, obtížnost záznamu údajů

Autodiagnostika učitele

Význam sebereflexe:

  • obecné zamyšlení jedince nad sebou samým, nad svou osobností,

  • ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji a city.

  • smyslem je získat a zhodnotit zpětnovazebné informace o své činnosti v pedagogických situacích

  • má vést ke zdokonalování dovedností učitele

  • sebereflexe - uvědomování si svého (učitelského) jednání v pedagogických situacích

V pedagogickém kontextu nejčastěji mluvíme o sebereflexi učitelů.

Fáze sebereflexe:

  1. opětovné vybavení

  2. popis a rozbor klíčových prvků

  3. hodnocení či přehodnocení

  4. způsoby vysvětlení

  5. přijetí rozhodnutí

  6. stanovení další strategie.

Profesionální sebereflexe učitele je nutnou podmínkou jeho odborného růstu, jeho pedagogické kompetence a odborní a lidské zodpovědnosti.

Metody sebereflexe :

  • sebereflektující otázky

  • prostřednictvím videa

  • zpětná vazba od žáků

  • vzájemná hospitace jako zdroj autodiagnostiky

16. Poruchy chování žáků a možnosti jejich nápravy (chování problémové, poruchy chování, hodnocení chování, dispozice k poruše chování, rizikové přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním, perspektivní přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním).

chování problémové - chování, které je pro učitele nepřijatelné.

Dle výzkumů se na ZŠ i SŠ více vyskytuje u chlapců.

chování poruchové – zahrnuje odchylky počínaje nápadným chováním, přes asociální poruchy až k antisociálnímu chování, může mít charakter delikvence, nebo kriminality.

poruchy chování - projev narušeného chování k sobě, k druhým, k okolnímu světu,

  • opakující se a trvalý vzorec disociálního, agresivního a vzdorovitého chování, který porušuje soc. normy a očekávání vzhledem k věku dítěte.

  • symptomy se projevují po dobu nejméně 6 měsíců – krádeže, lhaní, útěky…

  • tito žáci jako nejobtížněji vzdělavatelní.

  • dlouhodobě nerespektují sociální normy = odchylka v oblasti socializace

  • neadekvátní chování k lidem

  • neschopnost navázat a udržet přijatelné sociální vztahy

  • nedostatek empatie, egoismus, nadměrné zaměření na sebe a na uspokojování vlastních potřeb

  • nemá pocit viny, nemá dobré vztahy s kamarády, nedůvěřuje jiným, za své chyby osočuje jiné, vztahy k druhým jsou povrchní, pro druhého se angažuje jen za nějaké výhody, nezvládá sociální role, častým rysem osobnosti je agresivita,..

  • většinou nezažili citový vztah

hodnocení chování

  • předmět každodenní diagnostiky učitele,

  • soubor všech vnějších, pozorovatelných, analyzovatelných aktů žáka ve škole nebo mimo ni;

  • podoba známky na vysvědčení

Témata, do kterých materiál patří