Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Třídní učitel jako manager školní třídy
Školní třída je sociální skupina se svými vztahy, hierarchií, postavení, statusem, dynamikou dění, historií, způsoby řešení konfliktů. Naučit se pracovat s hierarchií třídy je velmi užitečné, důležité je také zabývat se: historií třídy (styl výuky předchozího pedagoga, problémové žáky), třídním životem (pozorovatelné chování, nepozorovatelné – uvědomované nebo spontánní), hierarchií školní třídy – pozicemi dětí ve třídě.
Managerské dovednosti pedagoga -
Do základní výbavy pedagoga by měly patřit
didaktické schopnosti, organizační schopnosti (rozhodování a řešení konfliktů), emoční inteligence učitele, nadšení, schopnost emoční podpory, flexibilita, expresivní schopnosti (vyjadřování, komunikativnost), schopnost sebereflexe.
Nejčastější chyby v managementu –
Mezi nejčastější chyby patří
vznik sociální distance (učitel x žák), špatná nebo žádná komunikace, vpád do dynamiky a hierarchie třídy, moralizování a přílišné hodnocení, kritičnost, nezájem o třídu, potlačování přirozenosti dětí (být spontánní), autokratismus nebo naopak liberalismus.
Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení
Vlastní hodnocení školy se zpracovává za období jednoho až dvou školních roků. Návrh struktury vlastního hodnocení školy projedná ředitel školy s pedagogickou radou nejpozději do konce září školního roku, v němž se má vlastní hodnocení uskutečnit. Vlastní hodnocení se projedná v pedagogické radě do 31. října následujícího školního roku.
Předpokládá se , že do vlastního hodnocení školy se zapojí prakticky všichni pedagogičtí pracovníci školy. Vlastní hodnocení by nemělo být jednorázovým popisem situace ve škole, ale mělo by být výsledkem dlouhodobého a systematického posuzování v oblastech podle vyhl. Č. 15/2005 Sb.
Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy:
podmínky ke vzdělávání
průběh vzdělávání
podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob ve vzdělávání.
výsledky vzdělávání žáků a studentů
řízení školy, kvalita personální práce, kvalita DVPP
úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k ekonomickým zdrojům
v jakých oblastech je třeba výsledky vzdělávání a podmínek zlepšit, včetně návrhu opatření ke zlepšení stavu.
Vnitřní hodnocení školy – hospitace, testy, dotazníky, výroční zprávy
Vnější hodnocení školy – inspekční zprávy, zprávy školské rady, podněty a připomínky rodičů, zřizovatele, média…
Sledované oblasti
Image školy
Image školy je vytvářena především trvalým, pozitivním a vysoce profesionálním přístupem pracovníků školy, zdravým klimatem školy, dobrou prací managementu, demonstrováním významných odlišností školy a pravidelnou komunikací se všemi zákazníky školy i se širokou veřejností.
