Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
výkon funkce pedagogického pracovníka
rozsah přímé pedagogické činnosti
další vzdělávání pedagogických pracovníků apod.
RVP ZV
byl přijat ministerstvem školství v roce 2001. Velkým pozitivem tohoto programu je snaha zredukovat mechanické osvojování poznatků a na stranu druhou spíše zvyšovat kompetence žáků.
Úloha základního vzdělávání podle RVP ZV
- navazuje na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání
2 na sebe navazujících stupních vzdělávání:
Základní vzdělávání na 1. stupni
usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání
motivuje žáky k dalšímu učení
založeno na poznávání individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka, jejich respektování a rozvíjení
Základní vzdělávání na 2. stupni
pomáhá žákům získat VDN, které jim umožní samostatné učení
a utváření takových hodnot a postojů, které vedou žáky k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování, začlenění do společnosti
Úkolem základního vzdělávání je poskytovat všem dětem (bez rozdílu pohlaví, rasy, sociálního zařazení apod.) základy všeobecného vzdělání.
CÍLE ZÁKLADNÍHO VZDELÁVÁNÍ – RVP ZV
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení
podněcovat žáky k tvořivému myšlení
vést žáky k otevřené komunikaci
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti
rozhodovat o vlastní životní a profesní orientaci
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná.
Kompetence k učení
Na konci základního vzdělávání žák:
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich