Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pedagogický esencialismus - proti jednostranné orientaci na žákův zájem a na jeho individuální zkušenost usiluje esencialismus o ucelený vzdělávací systém s jasně vymezenými požadavky na osvojení podstatného (esenciálního) učiva.
Rekonstrukcionalismus chápe výchovu jako jeden z účinných nástrojů přeměny společnosti.
Základní modely alternativních škol:
Montessoriovská škola: Marie Montessoriová (1870-1952)
vhodné prostředí má zajistit svobodný rozvoj dítěte
didaktické pomůcky
pomoci lidské bytosti dosáhnout nezávislosti – dětství
svoboda biologická, sociální, pedagogická – „Pomoz mi, abych to udělal sám“
1. v Římě (1907) – dětský domov – děti od 3 do 7 let
dítě si zaměstnání volí, pracuje svým tempem, podle svých představ a záměrů – individualizace → mění se úloha učitele – má připravovat vhodné pomůcky, učitel nemá zasahovat do činnosti dítěte, spíše je pouze pozorovat
Waldorfská škola: Rudolf Steiner (1861-1925) – něm. filosof
v Německu, Beneluxu, Skandinávii, Švýcarsku, Kanadě, USA,…
volná škola orientovaná všelidsky, antroposofie
co největší žákovská samospráva, zdůraz. iniciativu žáků
pojetí učitele jako umělce – aktivní umělec – stěžejní role → chceme-li tvořícího žáka, musíme mít tvořivého učitele
důraz na esteticko–výchovné předměty, na prac. vých. a jazykovou vých. → architektonické řešení (barvy, dlouhé chodby,…)
významnou úlohu hraje výchova náboženská v duchu křesťanské morálky
vzdělávací činnost probíhá mj. v urč. časových blocích označovaných jako „epochy“
osnovy neexistují, o obsahu vyučování rozhoduje svobodně učitel spolu se žáky
hodnocení charakteristikou žáků s doporučeními pro další rozvoj
Daltonský plán: Helena Parkhurstová (1887-1957)
zavedený v roce 1920 v americkém městě Daltonu
veškeré studium je založeno na samostatném učení žáků za použití vhodných pomůcek
s žáky se pracuje individuálně na základě měsíční smlouvy s učitelem → ruší se rozdělení do tříd podle věku, žák může být v některém předmětu v kurzu vyšším a v jiném naopak v kurzu nižším
pro jednotlivé předměty odborné pracovny, laboratoře, vybavené vhodnými pomůckami a knihovnou
celoroční látka se dělí na měsíční úkoly, které žáci plní podle vlastního programu a tempa → žáci zodpovídají sami za sebe
problémy daltonského plánu – jednostrannost knižního studia, přílišný individualismus, fragmentálnost
Winnetská soustava:
měla překonat nedostatky daltonského plánu, ne úplně se podařilo
učební látka rozdělena na 2 části – 1. obsahuje nutné učivo – základní, každý žák ji měl absolvovat individuálně svým tempem jako v daltonském plánu; 2. tvořivá, založena na praktických úkolech ze života, řešil žák ve skupinové spolupráci → odborné konference, spontánní skupiny,…
do skupin žáci řazeni podle individuálních zájmů a schopností