Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pedagogický esencialismus - proti jednostranné orientaci na žákův zájem a na jeho individuální zkušenost usiluje esencialismus o ucelený vzdělávací systém s jasně vymezenými požadavky na osvojení podstatného (esenciálního) učiva.

Rekonstrukcionalismus chápe výchovu jako jeden z účinných nástrojů přeměny společnosti.

Základní modely alternativních škol:

Montessoriovská škola: Marie Montessoriová (1870-1952)

  • vhodné prostředí má zajistit svobodný rozvoj dítěte

  • didaktické pomůcky

  • pomoci lidské bytosti dosáhnout nezávislosti – dětství

  • svoboda biologická, sociální, pedagogická„Pomoz mi, abych to udělal sám“

  • 1. v Římě (1907) – dětský domov – děti od 3 do 7 let

  • dítě si zaměstnání volí, pracuje svým tempem, podle svých představ a záměrů – individualizace → mění se úloha učitele – má připravovat vhodné pomůcky, učitel nemá zasahovat do činnosti dítěte, spíše je pouze pozorovat

Waldorfská škola: Rudolf Steiner (1861-1925) – něm. filosof

  • v Německu, Beneluxu, Skandinávii, Švýcarsku, Kanadě, USA,…

  • volná škola orientovaná všelidsky, antroposofie

  • co největší žákovská samospráva, zdůraz. iniciativu žáků

  • pojetí učitele jako umělce – aktivní umělec – stěžejní role → chceme-li tvořícího žáka, musíme mít tvořivého učitele

  • důraz na esteticko–výchovné předměty, na prac. vých. a jazykovou vých. → architektonické řešení (barvy, dlouhé chodby,…)

  • významnou úlohu hraje výchova náboženská v duchu křesťanské morálky

  • vzdělávací činnost probíhá mj. v urč. časových blocích označovaných jako „epochy“

  • osnovy neexistují, o obsahu vyučování rozhoduje svobodně učitel spolu se žáky

  • hodnocení charakteristikou žáků s doporučeními pro další rozvoj

Daltonský plán: Helena Parkhurstová (1887-1957)

  • zavedený v roce 1920 v americkém městě Daltonu

  • veškeré studium je založeno na samostatném učení žáků za použití vhodných pomůcek

  • s žáky se pracuje individuálně na základě měsíční smlouvy s učitelem → ruší se rozdělení do tříd podle věku, žák může být v některém předmětu v kurzu vyšším a v jiném naopak v kurzu nižším

  • pro jednotlivé předměty odborné pracovny, laboratoře, vybavené vhodnými pomůckami a knihovnou

  • celoroční látka se dělí na měsíční úkoly, které žáci plní podle vlastního programu a tempa → žáci zodpovídají sami za sebe

  • problémy daltonského plánu – jednostrannost knižního studia, přílišný individualismus, fragmentálnost

Winnetská soustava:

  • měla překonat nedostatky daltonského plánu, ne úplně se podařilo

  • učební látka rozdělena na 2 části – 1. obsahuje nutné učivo – základní, každý žák ji měl absolvovat individuálně svým tempem jako v daltonském plánu; 2. tvořivá, založena na praktických úkolech ze života, řešil žák ve skupinové spolupráci → odborné konference, spontánní skupiny,…

  • do skupin žáci řazeni podle individuálních zájmů a schopností

Témata, do kterých materiál patří