Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otokar Chlup (1875-1965):
filozof, zabýval se pedopsychologií a experimentální psychologií, cestoval po zdokonalení se v cizích jazycích (Anglie, Belgie, Švýcarsko)
ideál výchovy hledal u Montaigne a Locka
šířil osvětu, věnoval se organizační a vědecké činnosti, organizoval sdružení „Nové školy“, zřídil Poradnu pro volbu povolání, zaměřil se na psychotechnický výzkum, na výzkum duševních projevů u dětí méně schopných, vývoj pedagogických idejí v novém věku, zřídil ústav pro experimentální pedagogiku, požadoval VŠ vzdělání pro všechny učitele
Dílo:
Pedagogika
SŠ didaktika
Václav Příhoda (1889-1979):
pocházel z učitelské rodiny, po vyléčení se z TBC se stává profesorem NJ a FJ
ve svých dílech se zaměřuje na filozofické a literárně kritické problémy
snaží se o reformu ve školství, požaduje VŠ vzdělání učitelů, zabývá se experimentální pedagogikou, problematikou zkoušení, řízením pokusných škol
na Chicagské univerzitě studoval výzkumné pedagogické a psychologické experimentální metody ve školství
pobývá střídavě v Čechách a v USA
Dílo:
Psychologický výběr ve výchově
Základy všelidské filozofie
Organizační a učební plán reformních škol
Úvod do pedagogické psychologie
Ontogeneze lidské psychiky
Školské měření – studie
Psychologický výběr na školách amerických
Otakar Kádner (1870-1936):
zabýval se experimentálním výzkumem v české pedagogice
Dílo:
Dějiny pedagogiky (1923-1924)
Základy obecné pedagogiky (1925-1926)– 3 díly
Vývoj a dnešní soustava školství (1929-1933)-4 svazky
8. Pedagogický reformismus, jeho charakteristika, zdroje, hlavní proudy a představitelé. Aktuálnost reformních pedagogických snah v současnosti.
20. století je stoletím nebývalých proměn politických, ekonomických i kulturních
Od počátku 20. století také narůstá požadavek nové výchovy, kt. by byla adekvátní novým podmínkám i potřebám jednotlivce i společnosti.
Sílí kritika tradiční výchovy a školy a formulují se požadavky na moderní výchovu.
Co kritizoval reformismus na tradiční škole:- převážně intelektualistické zaměření,nedostatek zřetele ke komplexnímu rozvoji jedince. - nedostatek pracovních činností a technického rozvoje, - jednostranná orientace na učení a podcenění rozvoje aktivity a tvořivosti. - nepřiměřeně klima,pracovní a životní režim, - přemíra drilu a nátlaku. - malá citlivost vůči dítěti - izolace školy od života,od rodiny i od kulturních institucí.
odtrženost od života, nadměrné množství látky vedoucí nevyhnutelně k přetěžování,
centrálně schvalované učební osnovy,
autoritativní postavení a chování učitele,
nedostatečný zřetel k individualitě žáka.
Tím byl vyhlášen boj herbartismu s jeho intelektualismem a receptivním charakterem. Je to hnutí zezdola, zabývá se hlavně výchovnou praxí, ne teorií. Bez reformismu by nevznikla alternativnost.