Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Obsahem Bílé knihy jsou:
východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy
předškolní, základní a střední vzdělávání
terciální vzdělávání
vzdělávání dospělých
závěr – hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR
= kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Vydává ho MŠMT. Vymezuje zejména konkrétní cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a jeho organizační uspořádání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP
Povinnost vzdělávat podle vlastního školního vzdělávacího programu nastane pro všechny školy realizující základní vzdělávání od školního roku 2007/2008, a to minimálně v 1. a v 6. ročníku.
Školní vzdělávací program (ŠVP)
= kurikulární dokument školní úrovně, který prezentuje podobu vzdělávání na konkrétní škole a její profilaci. Je zpracováván na základě příslušného rámcového vzdělávacího programu (RVP), jehož požadavky se řídí, a uskutečňuje se podle něj vzdělávání na konkrétní škole. Je povinnou součástí dokumentace školy a musí být přístupný veřejnosti. Je vydáván ředitelem.
Pedagogický dokument, který bude vytvářet každá škola a který nahradí současné učební dokumenty pro gymnázia.
ŠVP vytváří všichni učitelé školy, jeho garantem je ředitel školy, který odpovídá za kvalitu a úroveň jeho realizace.
ŠVP prezentuje vlastní zaměření školy, škola v něm může zohlednit zájmy a potřeby žáků.
Školský zákon č. 561/ 2004 Sb.
Dvojitým poklepáním na obrázek ho zobrazíte v plné velikosti
upravuje předškolní, základní, střední, vyšší odborné a jiném vzdělávání ve školách a školských zařízeních. Stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje, vymezuje práva povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání a stanoví působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství.
V úvodu zákona jsou stanoveny zásady vzdělávání, např.:
rovný přístup pro každého občana
zohledňování vzdělávacích potřeb jedince
úcta, respekt, názorová snášenlivost
bezplatnost základního a středního vzdělání ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec
možnost se vzdělávat po celou dobu života
Školský zákon upravuje např.:
vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů
individuální vzdělávací plán
formy vzdělávání
výchovná opatření
hodnocení výsledků žáků
financování škol
Zákon č. 563/2004 Sb. O pedagogických pracovnících
Upravuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání a karierní systém. Tento zákon upravuje oblasti: